Alcoholgehalte van bier

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

Alcoholgehalte van bier

Voor mijn eindwerk heb ik als onderwerp gekozen het brouwen van bier.

Hierbij moest ik ook een praktische proef doen en heb ik dus mijn eigen bier gebrouwen.

Uit dit bier moet ik het alcoholgehalte bereken op 3 verschillende manieren en vergelijken.

Als eerste methode heb ik natuurlijk met behulp van een densimeter

en dan heb ik ook iets gelezen over het alcoholgehalte bepalen met behulp van het soortelijk gewicht.

Maar weet er iemand toevallig nog een 3de mogelijke manier ?

Alvast bedankt.

Simon

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Alcoholgehalte van bier

Destillatie?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 18

Re: Alcoholgehalte van bier

Wel het alcohol gehalte bepalen doormiddel van het soortelijk gewicht is dezelfde methode als met een densimeter: een densimeter meet het soortelijk gewicht (gebruik beter het woord densiteit of dichtheid, sg is redelijk oud taalgebruik).

Een destillatie is tweede goed alternatief, wel wat werk maar als het goed uitgevoerd word zeer nauwkeurig.

Een derde officiële methode ken ik niet. Ik heb mezelf wel al afgevraagd of je door de gassen (voornamelijk co2) opgevangen en rekening te houden met tempratuur en druk zo het aantal mol CO2 kan berekenen. Dit aantal is ongeveer het zelfde dan het aantal mol alcohol. Hierin kunnen wel een grote fouten sluipen...

groeten

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Alcoholgehalte van bier

Ik heb mezelf wel al afgevraagd of je door de gassen (voornamelijk co2) opgevangen en rekening te houden met temperatuur en druk zo het aantal mol CO2 kan berekenen. Dit aantal is ongeveer het zelfde als het aantal mol alcohol. Hierin kunnen wel een grote fouten sluipen...
Waarop baseer je die gedachte? Kun je daar eens op ingaan zodra het probleem van de topicstarter uit de wereld is? (liefst niet eerder om geen offtopic-wegen te creëren?)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Alcoholgehalte van bier

Dichtheidsbepaling en distillatie komen in feite op hetzelfde neer, want om een goede bepaling te kunnen doen moet je eerst alle alcohol uit het bier distilleren, en met alleen distilleren kom je er niet. Je kunt het volume van het destillaat wel bepalen, maar het destillaat is geen pure alcohol, omdat water en alcohol een azeotroop vormen.

De beste oplossing is een zoektocht op internet. Google "alcohol determination" bijvoorbeeld.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 18

Re: Alcoholgehalte van bier

[attachment=7348:benaderi..._gehalte.xls]

Amateur brouwers baseren zich op de dichtheid voor de gisting en na de gisting om het alcoholgehalte te bepalen.

als je dit verschil vermenigvuldig met 0.136 geeft dit het volumeprocent alchohol. Om dat tijdens het gisten co2 ontsnapt verlaagt de dichtheid. Bv 1050g/l voor en 1020g/l na geeft (1050-1020)*0.136=4.08, dit is echter benaderend maar wordt wel door de meeste amteur bierbrouwers gehanteerd.

Ik heb een geprobeerd die 0.136 af te leiden maar kwam uit 0.132 , wellicht gebruiken die nog enkele andere parameters zoals oplosbaarheid van CO2 in water. Het is in ieder geval een begin... voor afleiding zie excel file

@Jan Van de Velde: Gewoon het principe van de alchoholische gisting Glucose -> 2* EtOH + 2*CO2

dit is echter in theorie (voor 99% juist), naast ethylalchohol worden er ook hoger alcholen, esters en anders moleculen gevormd door een heleboel andere reacties.

Mathies
Bijlagen
benadering_alchohol_gehalte.xls
(18 KiB) 81 keer gedownload

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Alcoholgehalte van bier

Voor een eerste benadering is dit natuurlijk uitstekend! Een mooi voorbeeld van een praktische toepassing van chemisch rekenen.

Het verschil tussen beide waarden komt waarschijnlijk doordat je de volumeverandering ten gevolge van menging niet meeneemt. Wanneer je 5 mL ethanol mengt met 95 mL water is het totaalvolume geen 100 mL, maar minder.

Ik denk dat de TS hier behoorlijk mee geholpen kan zijn.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer