Kwadratische functies

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 24

Kwadratische functies

Mijn probleem is hetvolgende:

Ik krijg 3 coordinaten, en daarmee moet ik de kwadratische functie kunnen geven.

De vorige oefeningen waren stukken eenvoudiger, nl het gewone - lineaire- functievoorschrift bepalen d.m.v 2 koppels.

(bvb: (1,-2) en (0,3) --> Rico = -5 --> y-y1 =a(x-x1) --> y = -5x+3) Easy...

Maar de vraag luidt:

Bepaal de kwadratische functie die de volgende koppels bevat:

(0,0) , (1,2) en (-1,2). geen flauw idee hoe ik hieraan begin.

De oplossing hoort f(x) = 2x² te zijn.

Maar als ik begin met de rico te bepalen: 2-0 / 1-0 = 2, kom ik aan de coefficient voor x². Hoe weet ik echter dat daar niets meer achter komt?

d.m.v. y=ax²+bx+c ? Zo ja, hoe bepaal je die b & c.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.069

Re: Kwadratische functies

Belangrijk is eerst en vooral om de grafiek te schetsen waardoor je al conclusies kan trekken. Welke figuur zie je als je de grafiek tekent?

Ten 2de: wat betekent a,b,c in de algemene vergelijking
\( y=ax²+bx+c\)
?

Berichten: 24

Re: Kwadratische functies

Merci voor te antwoorden!

y = ax² + bx + c, is dat niet de algmene vergelijking van een tweedegraadsfunctie? ^^

Bijvoorbeeld:

y = 2x² + 5x + 4, hier geldt: a=2, b=5, c=4.

y= 4x² + 1, hier geldt: a=4, b=0, c=1

En het moet wellicht wiskundig berekend worden, dus zonder grafieken.

Mijn vraag is dus, hoe je die waarde van b & c kan berekenen. net zoals je de waarde a kan berekenen met de "formule" voor de richtingscoefficient (y2-y1 / x2-x1).

Extra: Als ik hem even snel schets, zie ik inderdaad dat het een dalparabool is, met top (0,0). Maar stel dat die top ergens anders ligt, dan lijkt het me niet gemakkelijk om die b & c daar zo uit te kunnen afleiden.

Berichten: 55

Re: Kwadratische functies

y=ax^2+bx+c

Vul de koppels in de kwadratisch vergelijking. De tweedegraadsfunctie moet immers door deze punten gaan. Zo krijg je een stelsel van 3 vergelijkingen met 3 onbekenden.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.069

Re: Kwadratische functies

Spuitwater schreef:Merci voor te antwoorden!

y = ax² + bx + c, is dat niet de algmene vergelijking van een tweedegraadsfunctie? ^^

Bijvoorbeeld:

y = 2x² + 5x + 4, hier geldt: a=2, b=5, c=4.

y= 4x² + 1, hier geldt: a=4, b=0, c=1

En het moet wellicht wiskundig berekend worden, dus zonder grafieken.

Mijn vraag is dus, hoe je die waarde van b & c kan berekenen. net zoals je de waarde a kan berekenen met de "formule" voor de richtingscoefficient (y2-y1 / x2-x1).

Extra: Als ik hem even snel schets, zie ik inderdaad dat het een dalparabool is, met top (0,0). Maar stel dat die top ergens anders ligt, dan lijkt het me niet gemakkelijk om die b & c daar zo uit te kunnen afleiden.
Als het puur wiskundig moet kan je inderdaad dat stelsel maken. De grafiek tekenen is immers een kleine moeite, zeker voor zo'n functie. Je krijgt een parabool. a heb je al berekenend en is inderdaad 2(dalparabool -> a>0), b kan je direct aflezen uit de grafiek (verschuiving naar boven/onder)?

Je neemt dan één van de drie punten vult deze in de algemene vergelijking en daaruit kan je b halen.

Berichten: 55

Re: Kwadratische functies

Je kan niet besluiten dat de rico 2 is zonder eerst een tekening te maken. Een parabool is immers geen rechte. De rico varieert. Hier heb je geluk gehad met de symmetrie.

Berichten: 24

Re: Kwadratische functies

Bots schreef:y=ax^2+bx+c

Vul de koppels in de kwadratisch vergelijking. De tweedegraadsfunctie moet immers door deze punten gaan. Zo krijg je een stelsel van 3 vergelijkingen met 3 onbekenden.
Een moeilijkere oefening:

De koppels zijn nu:

(1,1) - (2,5) - (-2,1)

Dan maak ik gewoon deze 3 vergelijkingen:

1 = a + b + c Koppel (1,1)

5 = 4a +2b +c Koppel (2,5)

1 = 4a -2b + c Koppel (-2,1)

En los ze op?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.069

Re: Kwadratische functies

Je kan niet besluiten dat de rico 2 is zonder eerst een tekening te maken. Een parabool is immers geen rechte. De rico varieert. Hier heb je geluk gehad met de symmetrie.
Daarom dat het altijd handig is om een tekening te maken, ik besloot dat hij inderdaad 2 was doordat ik hem getekend had ;) .

@Spuitwater:

Is de eerste oefening gelukt?

Berichten: 24

Re: Kwadratische functies

hartelijk bedankt allemaal!

Alle 6 de oefeningen zijn opgelost, en de uitkomsten zijn allemaal correct.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Kwadratische functies

Spuitwater schreef:Maar de vraag luidt:

Bepaal de kwadratische functie die de volgende koppels bevat:

(0,0) , (1,2) en (-1,2). geen flauw idee hoe ik hieraan begin.
Dit zijn bijzondere ptn. Weet je ook waarom?

Reageer