Welvaart nederland in gevaar?

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

Welvaart nederland in gevaar?

Geachte lezer,

Zoals velen van jullie al weten is Nederland nog lang niet van de economische crisis gered. Kijkend naar een aantal punten kan er wel geconcludeerd worden dat het al iets beter gaat. Zo sloot de AEX-index 2010 af met kleine winst. Men richt zich nu veelal op de crisis en is veelal optimistisch maar vergeet dat Nederland in mijn optiek toch nog een ander risico, misschien wel groter gevaar loopt. Met de opkomende markten uit bijvoorbeeld Azië staat de Nederlandse markt onder steeds groter wordende druk. Momenteel neemt onze internationale concurrentiepositie dagelijks af door veel goedkoper geproduceerde producten uit bijvoorbeeld China. Nederland exportland is afhankelijk van hetgeen ze jaarlijks produceren en aan het buiteland kunnen leveren. Ondertussen, door de steeds groeiende wereldwijde economie, kampt ook Nederland met een sterke inflatie. Zoals we de afgelopen weken al hebben kunnen merken rijzen de benzineprijzen de pan uit. Indien Nederland zich niet snel de ernst van de situatie realiseert moet in de toekomst misschien wel een groot deel van bevolking afscheid nemen van bijvoorbeeld zijn auto. Ik snijd dit onderwerp niet aan om onrust te wekken maar om een bewustzijn te creeren dat onze hoge mate van welvaart niet vanzelfsprekend is. Ook wij moeten hard vechten voor onze welvaart en tot het inzicht komen dat wij als exportland drastische maatregelen moeten nemen om onze concurrentiekracht te behouden.

Welke acties moet/kan Nederland ondernemen om zijn welvaart te behouden?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Welvaart nederland in gevaar?

Welke acties moet/kan Nederland ondernemen om zijn welvaart te behouden?
Investeren in spitstechnologie en onderzoek. Dat zijn de enige dingen waar de groeilanden nog niet zo goed in slagen. En voor het geval van Vlaanderen lijkt een deftig beleid voeren me ook geen slechte zaak.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 5

Re: Welvaart nederland in gevaar?

Nederland staat bekend als een informatieland vaak vooroplopend wat betreft technische ontwikkelingen. Het is verstandig dit vast te houden maar de vraag blijft in mijn ogen of dit voldoende is om de welvaart van tegenwoordig op pijl te houden. Techniek is de toekomst maar dat weten ze in de zo genoemde groeilanden ook, het tempo waarin ze nu al groeien geeft de verwachting dat Nederland ook op dit gebied concurrentie kan gaan verwachten.

Re: Welvaart nederland in gevaar?

Ik ben geen econoom maar wel een weldenkend mens, dus hopelijk heb je hier wat aan...

Nederland is erg welvarend geworden door het verleden en door haar klimaat. Dat zijn factoren die niemand onder controle heeft en waar niemand zich in feite op kan beroemen.

Wij hebben een voorsprong gehad op andere landen, door beter onderwijs, knowhow, infrastructuur en wat geluk hebben we die voorsprong lang vol kunnen houden. Onze welvaart ging daarbij wel ten koste aan die van een aantal anderen (kolonien en landen die kansloos grondstoffen aan ons moesten verkopen, omdat ze niet anders hadden).

Nu de wereld recht gaat trekken, lijkt het of onze welvaart daalt. Dat vind ik een zeer aanvechtbaar beeld, want als ik om me heen kijk is van welvaartdaling geen sprake. De flatscreen tv´s vliegen je om de oren om het maar zo te noemen.

Je vraag is dus een kwestie van visie. Je zal zeggen, ja maar ons poldermodel gaf de doorslag, een rechts beleid of een links beleid, democratie, bezuinigen of investeren... in mijn ogen peanuts. Alle landen ontwikkelen zich, met of zonder poldermodel. Zulke beleidsvormen geven een verschil van procenten, terwijl jij vraagt om een dooslaggevende voorsprong.

En die is er dus niet, zonder slag of tegenstoot. We zullen eraan moeten wennen dat anderen het bijna net zo goed krijgen als wij, en dat het allemaal iets minder makkelijk gaat. De beste manier lijkt mij nog steeds om samen te werken met die landen die ook ontwikkelen, in plaats van hen te beconcurreren en buiten te sluiten.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Welvaart nederland in gevaar?

.... kampt ook Nederland met een sterke inflatie. Zoals we de afgelopen weken al hebben kunnen merken rijzen de benzineprijzen de pan uit.
Hoezo? 1.3% in 2010 met weliswaar 1,9% in december, maar nog steeds niet bijzonder. Zie
Welke acties moet/kan Nederland ondernemen om zijn welvaart te behouden?
Investeren in de lange termijn ipv de korte termijn. Nu is men vaak bezig met de acute koopkracht die liefst ieder jaar weer moet stijgen, maar dat gaat dan vaak weer ten koste van de investeringen in de kenniseconomie. M.i. is dat misschien leuk voor de komende verkiezingen, maar getuigt het van weinig toekomstvisie.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Welvaart nederland in gevaar?

Nederland staat bekend als een informatieland vaak vooroplopend wat betreft technische ontwikkelingen. Het is verstandig dit vast te houden maar de vraag blijft in mijn ogen of dit voldoende is om de welvaart van tegenwoordig op pijl te houden. Techniek is de toekomst maar dat weten ze in de zo genoemde groeilanden ook, het tempo waarin ze nu al groeien geeft de verwachting dat Nederland ook op dit gebied concurrentie kan gaan verwachten.
Wel, het zal volgens mij nog lang duren eer groeilanden de knowhow zullen binnen halen. Ik zal je zeggen waarom:

1) ze hebben de knowhow nog bijna niet. Je kunt moeilijk onderwijzen aan iemand hoe hij hoogtechnologische dingen maakt, als je zelf geen ervaring hebt. De groeilanden hebben gezien hun korte 'kennis', dikwijls nog niet de mannen met ervaring. Dit zal nog eventjes duren, al probeert men nu ook al dikwijls om die 'ervaring' van elders binnen te halen. Als je de advertenties leest trekt men bijvoorbeeld in Taiwan en Dubai 'kennis' aan vanuit heel de wereld. Maar zolang ze die niet hebben, is opleiden natuurlijk moeilijk. En zo lang wordt 'Chinees' materiaal als 'rommel' bestempeld.

2) er is in de VOLLEDIGE wereld een tekort aan hoogopgeleide mensen. Die hoogopgeleide mensen krijgen echter nog steeds veel betere voorwaarden in het Westen. Vandaar dat er (nog steeds!) een enorme braindrain bezig is van groeilanden naar ontwikkelde landen.

Beide factoren zorgen ervoor dat spitstechnologie volgens mij nog enige tijd (~30 jaar) in handen KAN blijven van het Westen. Maar dan moet er wel in onderzoek en onderwijs geïnvesteerd worden.
Ger schreef:Hoezo? 1.3% in 2010 met weliswaar 1,9% in december, maar nog steeds niet bijzonder. Zie deze PDF van het CBS. Op pagina 3 een mooi staatje van de afgelopen 23 jaar. Je zult zien dat het nog onder het gemiddelde ligt van die periode.

Investeren in de lange termijn ipv de korte termijn. Nu is men vaak bezig met de acute koopkracht die liefst ieder jaar weer moet stijgen, maar dat gaat dan vaak weer ten koste van de investeringen in de kenniseconomie. M.i. is dat misschien leuk voor de komende verkiezingen, maar getuigt het van weinig toekomstvisie.
Het is afwachten wat er met de inflatie gebeurt als Europa het geld dat het geïnvesteerd had gaat beginnen terugtrekken uit de economie. Dat was gepland om rond deze tijd te gebeuren.

Verder hebben we uiteraard al jaren geen erge inflatie meer gehad... Dit was geen inflatiecrisis, hé. Men moest juist voortdurend opletten om deflatie te vermijden. Dat allemaal ten koste van het moment dat het geld terug uit de markt moet, natuurlijk.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 5

Re: Welvaart nederland in gevaar?

Aan Bessie:

Dat de welvaart binnen Nederland daalt indien er geen verbetering/stabilisering komt in de intertnationale concurrentie positie is aannemelijk. Ik ben met je eens dat daar momenteel nog weinig van te merken is. Maar voor de toekomst is dat geen gegeven.

Misschien gaat Nederland ook wel een stap achteruit terwijl een groot deel van de wereld een stap vooruit zet. Zoals jij dat noemt werelwijde rechttrekking van de economie. Toch denk ik dat we de gevolgen hiervan niet moeten onderschatten omdat we snel overstegen kunnen worden.

Het idee om samen te werken met de groeilanden is een goed punt en dit gebeurd in zekere mate ook al. Steeds meer Nederlandse bedrijven kiezen voor outsourcing naar onder andere China en India, maar dan wel op productieniveau. Op die manier steunen we ook hun economie wat opzich niet verkeerd is maar niet alleen bijdraagd aan onze conurrentie positie. Daarnaast is samenwerking belangrijk maar concurrentie is in mijn ogen nodig om de markt te blijven stimuleren.

Aan Ger:

Bedankt voor de actuele inflatiecijfers. Ik ben voornamelijk benieuwd hoe deze zich de komende jaren gaan ontwikkelingen. Indien Nederland achterblijft terwijl de wereldeconomie blijft groeien verwacht ik dat de inflatie t.o.v. onze economie zal gaan stijgen.

Het investeren in de lange termijn is een mogelijke oplossing maar gebeurt ook al. Denk aan bijvoorbeeld de miljardeninvestering in windenergie. Momenteel zit Nederland toch behoorlijk op slot denk aan de huizen -en arbeidsmarkt. We zijn ook op een bezuinigingstour. Om de belastingopbrengst te vergroten heeft het stimuleren van de koopkracht nu dan ook voorkeur.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Welvaart nederland in gevaar?

En die is er dus niet, zonder slag of tegenstoot. We zullen eraan moeten wennen dat anderen het bijna net zo goed krijgen als wij, en dat het allemaal iets minder makkelijk gaat. De beste manier lijkt mij nog steeds om samen te werken met die landen die ook ontwikkelen, in plaats van hen te beconcurreren en buiten te sluiten.
Dat lijkt me een standpunt dat teveel steunt op, zoals "MERstudent" al aangaf, een bewustzijn dat onze hoge mate van welvaart vanzelfsprekend is. Landen kunnen bijzonder snel economisch ineenstorten, dat is hier nog lang niet aan de gang, maar als je kijkt naar vroeger in bv Argentinië, of wat er nu bezig is in Griekenland en het resultaat daarvan in Rusland. Of zelfs in de USA. Dat is niet om mee te lachen, dat zijn terug mensen die op straat moeten bedelen om aan voedsel te geraken.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 5

Re: Welvaart nederland in gevaar?

Aan moderator:

Punt is dat je de spitstechnologie ziet als iets waar de Nederlandse ecocnomie nog tijden op kan voortborduren. Het zijn ook goede argumenten waarom Nederland zich (voorlopig) geen zorgen hoeft te maken wat betreft zijn positite als

informatieland. De knowhow ligt inderdaad vooralsnog in de westerse wereld maar in China groeien volgens velen de bomen tot in de hemel. De voorwaarden kunnen in het westen op papier beter zijn toch is de toekomst die voor China voorzien wordt voor velen aantrekkelijk. Dit zou aanleiding kunnen geven de discussie te starten of het in China in werkelijke gaat om een gouden toekomst of de bekende zeepbel.

Re: Welvaart nederland in gevaar?

Kenniseconomie heeft als nadeel dat je het effect van investeringen niet kan meten. Ofwel je kan niet verwachten dat de overheid of het bedrijfsleven investeren in kennis, op grond van verwachte resultaten. Dat wij moeten blijven investeren in kennis is nogal logisch. Wij kunnen alleen met nieuwe trucs de slinkende voorraden en de bevolkingsgroei verwerken, maar hoeveel dat kost is niet te zeggen.

Claims vanuit de wetenschappelijke wereld dat er meer moet worden geinvesteerd zijn helaas ongeloofwaardig, net als claims van het bedrijfsleven dat er meer moet worden geinvesteerd in hun branche.

Mer-student: Ik zie tot mijn verbazing dat wij gelden als kennis-drain, ik vind dat in het algemeen belang de kennis die landen vergaren ook bij hun moet worden ingezet. Wij zouden dus een richting in kunnen gaan waarbij we streven naar 75% of 90% invulling van 'kennis' banen door eigen studenten, dat zou een meetbaar kader zijn voor de eerdergenoemde investeringen. Ofwel, in een stijgende lijn investeren totdat het aandeel buitenlandse deskundigen afneemt naar een voldoende peil.

317070: ik zie de nederlandse economie nog niet zo gauw instorten, dan eerder de euro-zone als geheel, en dan gaan we voorbij aan de topic-vraag. Waarom landen failliet gaan of in armoede vervallen kan ik niet bepalen, ik zou zeggen dat de USA zich heeft dood-geinvesteerd en -geleend. Dat zou dus een punt zijn waar Nederland het beter zal moeten doen. Maar nogmaals, dat is speculatie mijnerzijds.

Berichten: 261

Re: Welvaart nederland in gevaar?

Beste MERstudent. Ik denk dat je niet ongerust hoeft te zijn. Ik denk dat de situatie anders in elkaar steekt.

Hier de wiki definitie's":

http://nl.wikipedia.org/wiki/Welvaart]

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bruto_nationaal_inkomen

De AEX-index is geen welvaarts maatstaf.

De BNI is niet alleen een totaal van wat wij exporteren maar er zitten ook produceren en diensten in. Al sinds de jaren 60-70 zijn er verschuivingen, het percentage produceren neemt af en het percentage diensten groeit. Toch is onze welvaart gegroeid. Dit merk je ook aan wat mensen doen. Minder mensen werken met hun handen en meer mensen werken op kantoor.

Als wij producten goedkoop laten maken in China dan gaat de welvaart omhoog want we kunnen met minder geld meer behoeften bevredigen. Maar wij leveren wel de dienst om de gooedkoop geproduceerde producten door te verkopen. Dat levert meer op dan in Nederland produceren.

Een groot deel van onze export komt van de overslag op Rotterdam. Doorvoer export.

Berichten: 954

Re: Welvaart nederland in gevaar?

Momenteel neemt onze internationale concurrentiepositie dagelijks af door veel goedkoper geproduceerde producten uit bijvoorbeeld China.
Naast de post van Michel en anderen...

Graag onderbouwen van beweringen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Global_Competitiveness_Report

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Welvaart nederland in gevaar?

Mja, het probleem is dat er in China natuurlijk meer dan 1 miljard mensen wonen... dus als je zegt "China in zijn geheel scoort zoveel", dan moet je er rekening mee houden dat dat gemiddelde sterk naar beneden getrokken wordt door een groot minder competitief gedeelte van China.

Als wijzer kun je bijvoorbeeld kijken naar Taiwan en Hong Kong, dan zie je dat die al rond het niveau van West-Europa draaien. In China heb je grote gebieden die niet anders zijn, maar die zijn natuurlijk verdoezeld in dergelijke statistieken.

Bovendien is bij jouw bron ook Nederland gezakt van 5.44 naar 5.33 waar China van 4.70 naar 4.84 gaat ;)
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 954

Re: Welvaart nederland in gevaar?

Tja, daar zou je dan weer over kunnen zeggen:

1. Nederland zit nog altijd in de top 10

2. Dat Nederland iets terugloopt is dat ómdat China iets omhoog kruipt?

3. De concurrentiekracht van een land is een kenmerk van een land, inclusief de zwakkere schakels.

4. Taiwan en Hong Kong blijven in deze periode juist opvallen gelijk (of als je wilt: gaan terug, zie Hong Kong).

Maar goed, als dat dan hetzelfde is als het "dagelijks afnemen van de Nederlandse concurrentiepositie ten kost van China", dan leg ik me daar maar bij neer.

Berichten: 5

Re: Welvaart nederland in gevaar?

Allereerst aan Michel: Bedankt voor je reactie. De stijging van de AEX koers was bedoeld als een inleiding op mijn verhaal, wijzend naar een aannemelijke verbetering van de economische crisis.

Kijkend naar de wereldeconomie is het duidelijk dat Nederland het nu goed doet. Uiteraard is dit niet iets wat snel zal veranderen, maar zoals al eerder aangegeven groeien we ten op zichte van de opkomede landen al gedurende een lange periode minder hard.

Er is een grote kans dat op dit gebied altijd verschuivingen zullen blijven bestaan wat een natuurlijke omstandigheid is. In dit geval gaat het om een dusdanige verschuiving dat ik de lezers alleen aan het denken wil zetten. Het vertrouwen in ons land is groot. Maar wat zijn de mogelijkheden die Nederland, zonder slag of stoot, mee kan laten groeien in de wereldeconomie, zodat de welvaart van nu met zekerheid behouden kan worden.

Reageer