Oscillatie constante

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Oscillatie constante

Hallo allemaal,

Voor natuurkunde moet ik de oscillatie constante van een trilling, met de formule T = 2pi x √m/C.

Ik mag de formule niet gebruiken maar moet hem bepalen emt behulp van de richtingscoëfficiënt, ik heb ervan gemaakt: T² = (4π²/C) x m.

t² op de y as en m op de x-as. Zo heb ik c berekend, nu moet ik alleen een chatting van de onnauwkeurigheid geven, hoe kom ik hierbij?

alvast bedankt!

Re: Oscillatie constante

Bij deze practica moet je je kennis over (on)nauwkeurigheden toepassen. In je formule voor c zitten twee gemeten variabelen, m en T. Hoe heb je deze gemeten, en met welke nauwkeurigheid?

Voor de massa is dat standaardwerk, kijk hoeveel getallen achter de komma je kan aflezen, de nauwkeurigheid is dan de helft daarvan (3,95 gemeten is 3,945 tot 3,955).

Bij de tijd wordt het lastiger. Het mooiste is het, als je meerdere metingen hebt gedaan, dan kun je je maximale afwijking bepalen. Heb je een te beperkt aantal metingen, dan moet je gaan schatten, en dat lijkt me natte-vingerwerk. Misschien heb je een aantal periodes samen gemeten en dan gedeeld door het aantal periodes?

Berichten: 2

Re: Oscillatie constante

M (Kg) F (Newton) U (Meter)

0,05 0,491 0,017

0,10 0,981 0,036

0,15 1,472 0,054

0,20 1,962 0,074

0,25 2,453 0,094

0,30 2,943 0,112

Deze gegevens heb ik gebruikt voor de C uit een grafiek x-as= u y-as = F

Wat is de afwijking?

Reageer