Springen naar inhoud

Krachtmoment

• Log in om te kunnen reageren

Rpraa

Rpraa

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 januari 2011 - 13:56

Hallo,
ik ben een student aan de KULeuven. Binnen een grote week heb ik examen Conceptuele Natuurkunde.
Ter voorbereiding van de examenstof, kregen wij een selectie met oefeningen. Deze oefeningen werden vertaald uit het handboek van Serway (Physics for Scientist and Engineers with Modern Physics). Onderstaande oefening is 1 van deze.

Ik probeerde de oefening op te lossen. Door de volledige brug als 1 systeem te beschouwen (dus enkel rekening houden met uitwendige krachten; normaalkracht in A en E en de zwaartekracht) kon ik vrij gemakkelijk de normaalkracht in de punten A en E bepalen.

Nu moet ik echter ook nog de krachten in de afzonderlijke punten bepalen. Ik weet dat ik hiertoe kan komen met de wetten van statisch evenwicht (som van krachten nul en som van krachtmomenten nul). Toch krijg ik het vraagstuk niet opgelost.

Kunnen jullie mij helpen?
Alvast bedankt voor de hulp!

OPGAVE:
Een brug overspant een rivier van 200 m (Fig. 1.23). De constructie kan in horizontale richting vrij
bewegen om thermische expansie toe te laten. De massa van de balken zijn klein in vergelijking met
de massa van de auto van 1360 kg in het midden van de brug. Bereken de spankrachten in elk punt
(A, B, C, D en E).

FIGUUR:
zie bijlage
Oefening_27.JPG

OPLOSSING:
nA = nE = 6,66 kN; FAB = FDE =10,4 kN; FAC = FEC =7,94 kN; FBC = FDC =10,4 kN;
FBD = 15,9 kN

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

dirkwb

dirkwb

• >1k berichten
  • 4172 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 januari 2011 - 15:01

Gebruik knooppuntsmethode tesamen met de snedemethode.
Quitters never win and winners never quit.

Rpraa

Rpraa

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 januari 2011 - 16:59

Gebruik knooppuntsmethode tesamen met de snedemethode.

Sorry voor mijn onwetendheid, maar ik weet niet meteen wat je met deze methodes juist bedoelt? Kan ik deze methodes ergens op het forum terugvinden?

Alvast bedankt Dirk!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures