Adapter laptop

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 16

Adapter laptop

Hey allemaal.

Ik heb is op mijn adapter van mijn laptop gekeken en daarop stond Input 100-240 volt 50-60 Hz 1,5a

Daaronder stond iets dat mij ging verwarren.

Output 19v 4,74a.

Toen ik las 4,74 a werd ik verward omdat het eerst 1,5a was.

Maar wat kan er in het kastje gebeurt zijn waardoor het amperre ineens hoger is.

En hoe doen de fabrikanten dat het volt kleiner wordt (klinkt wel logisch dat het kleiner kan worden maar ampère groter?)

Is het omdat het draadje bij de output dunner is?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Adapter laptop

Het antwoord op beide vragen is: transformator.

Gebruikersavatar
Berichten: 39

Re: Adapter laptop

De elektrische spanning (U) uit het stopcontact wordt omgezet naar een andere vorm en grootte, maar het vermogen P (energie/tijd) blijft feitelijk gelijk (alhoewel er wat vermogen verloren gaat tijdens het omzetten ...).

Vermogen = Spanning x Stroom (P=UxI)

Bij 100V en 1,5A heb je een vermogen van 150W (*), als dat wordt omgezet naar een lagere spanning, dan krijg je dus meer stroom (150W/19V=7,9A). Zoals bij een Transformator.

De dikte van de bedrading is aangepast aan de hoeveelheid stroom die er doorheen moet lopen. De (koper)draadjes aan de uitgang zullen daarom juist DIKKER moeten zijn dan de draadjes aan de ingang. Maar vanwege de hogere spanning is het snoertje (koper + isolatie) aan de ingang juist dikker.

* Het WERKELIJK opgenomen vermogen is niet zondermeer uit te rekenen aan de hand van de gegevens op het typeplaatje, maar dat gaat hier even te ver ... ;)

Reageer