Ben ik het schrijven aan het verleren?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 224

Ben ik het schrijven aan het verleren?

Hallo allemaal,

ik zit ergens mee, en wist/weet niet wat er aan de hand was/is.

ik ben al enkele jaren bezig een flink boekwerk te schrjven over antieke beleggingsstukken.

vroeger deed ik veel schrijfwerk met de hand, maar de laatste jaren wordt mijn schrijfwerk met de hand steeds slordiger,tot onleesbaar toe.

de eerste regel begint redelijk netjes, maar daarna is het net of de kracht uit mijn pols 'wegvloeit'.

ik had het er met mijn kennis over, en die zei dat het ligt aan het feit dat ik de laatste jaren meer op de pc type dan met de hand schrijf.

kort gezegt; ik ben het schrijven aan het verleren.

KLOPT DIT?

had het nog nooit op die manier bekeken, het is mogelijk.

wat is jullie mening.

en zo ja , hoe kom ik weer op het oude peil? weer net als in je jeugd regeltjes leren schrijven?

gr Pangeaman
''Niemand is slim genoeg om zijn eigen domheid te bevatten''.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Ben ik het schrijven aan het verleren?

Daar herken ik mezelf ook helemaal in. Ik ben nu bezig (ik moet toch blokken) om mijn cursus samen te vatten terwijl ik leer. En het gaat toch al wat beter.

Ik heb gemerkt dat bij mij een groot deel van het probleem is dat ik precies verleerd ben om te blijven kijken naar wat ik aan het schrijven ben. Bij de PC is dat geen enkel probleem, natuurlijk, maar als ik met de hand moet schrijven, ben ik te snel afgeleid.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 242

Re: Ben ik het schrijven aan het verleren?

Ik denk dat het niet echt 'verleren' is maar meer dat je er geen moeite voor neemt om het netjes te schrijven met de hand. Typen kan snel, het is voor iedereen leesbaar, het is gelijk digitaal (ja zie jij jezelf een brief schrijven, inscannen en emailen?).

Mja als je het toch over wegvloeien hebt van de kracht uit je pols... is dat niet het gevolg van RSI ? wat weer komt van teveel typen/muizen
HBO Elektrotechniek student 3de jaar

Gebruikersavatar
Berichten: 224

Re: Ben ik het schrijven aan het verleren?

luc schreef:Ik denk dat het niet echt 'verleren' is maar meer dat je er geen moeite voor neemt om het netjes te schrijven met de hand. Typen kan snel, het is voor iedereen leesbaar, het is gelijk digitaal (ja zie jij jezelf een brief schrijven, inscannen en emailen?).

Mja als je het toch over wegvloeien hebt van de kracht uit je pols... is dat niet het gevolg van RSI ? wat weer komt van teveel typen/muizen
Nee Luc,

geen RSI,

gewoon dat de kracht om zeg maar je pen vast te houden( doe je met je vingers natuurlijk, maar de kracht komt toch uit je pols) bij de tweede zin al minder wordt.

kijk als je gitaar leert spelen, dan moet je je vingers ook trainen op kracht en snelheid. als je een tijdje niet speelt , dan mis je de snelheid en kracht om goed je snaren in te drukken.

gr Pangeaman.
''Niemand is slim genoeg om zijn eigen domheid te bevatten''.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Ben ik het schrijven aan het verleren?

Ik herken vooral dat ik niet meer zo snel kan schrijven als vroeger én dat ik het ook lastiger vindt om die kracht ervoor te gebruiken.

In elk geval heeft dit weinig te maken met RSI, aangezien het hier niet om pijnklachten of om tintelingen gaat. Bovendien treden RSI-klachten net vooral op bij het gebruik van de PC en dus minder bij het 'ouderwetse' schrijven.

In elk geval is het zo dat er voor typen weer andere spieren nodig zullen zijn dan voor schrijven. Spieren die je minder traint, verzwakken en spieren die je meer traint versterken weer. Als je dus maar weinig meer schrijft, dan is het helemaal niet gek dat na een tijdje jouw spierkracht wat afneemt en dat kan zeker gevolgen hebben als je dan toch weer schrijft. Met als gevolg, precies de klachten die je beschrijft: de kracht die langzaam aan wegvloeit uit je pols, in het begin is het nog beter, maar na een tijdje gaat het schrijven moeilijker en dit heeft zeker gevolgen naar het schoon-schrijven...

Wat kan je eraan doen? Die spieren, de coördinatie van de bewegingen (welke bewegingen (in de juiste volgorde) zijn precies nodig om bv. de letter -k te schrijven) weer meer trainen.

Dus ja, méér gaan schrijven... ;)

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Ben ik het schrijven aan het verleren?

Ik denk dat je moet beginnen met langzamer te schrijven. Ik weet dat dat niet meevalt, als je gewend bent om met een toetsenbord te schrijven, dan gaat netjes handschrijven tergend langzaam.

Gebruikersavatar
Berichten: 224

Re: Ben ik het schrijven aan het verleren?

Dido schreef:Wat kan je eraan doen? Die spieren, de coördinatie van de bewegingen (welke bewegingen (in de juiste volgorde) zijn precies nodig om bv. de letter -k te schrijven) weer meer trainen.

Dus ja, méér gaan schrijven... ;)

Dido
ja weet je, in het begin dacht ik dat het lelijke schrijven te maken had met een eventuele onrust in mijn lijf.

dus hoe onrustiger ik was,des te meer ik lelijker dacht te gaan schrijven.

maar daar ben ik wel van terug gekomen dat deze theorie niet klopt.

weet nu dat ik niet de enige ben die hier mee zit, heb alleen niet veel zin om opnieuw Aap,Noot,Mies te gaan leren.

maar we gaan wel serieus aan de slag met langzaam oefenen met schrijven.

ik laat de vorderingen weten via deze pagina.

gr Pangeaman en alvast bedankt voor de reacties.
''Niemand is slim genoeg om zijn eigen domheid te bevatten''.

Reageer