Springen naar inhoud

Naamgeving

• Log in om te kunnen reageren

Rhapsody_Me

Rhapsody_Me

• 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 januari 2011 - 14:10

Kan iemand me uitleggen waarvoor de Z staat in volgende verbinding? De hoogste prioriteiten liggen aan dezelfde kant, maar dat klopt toch niet voor deze molecule?

(Z)-2-broom-3-chloor-3-penteen

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

QuarkSV

QuarkSV

• >250 berichten
  • 723 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 januari 2011 - 15:14

Zoals jij ze geeft, versta ik eronder dat ze wel aan dezelfde kant liggen want Z betekent inderdaad dat de hoogste prioriteiten aan dezelfde kant liggen (Zusammen). Als je deze molecule zou moeten tekenen in structuurformule dan moet je hiermee rekening houden. In de molecule die jij geeft, kan het Z of E zijn. Er staat Z dus het betekent dat Br en Cl aan dezelfde kant zullen moet liggen van de dubbel binding tussen de derde C en de vierde C.

Help WSF eiwitten vouwen in de VRIJE TIJD van je computer...

Surf & download: folding.stanford.edu. Team nummer: 48658.

QuarkSV

QuarkSV

• >250 berichten
  • 723 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 januari 2011 - 17:11

Neem dit even door en je zult het verschil tussen R en S wel snappen ;)

http://en.wikipedia...._priority_rules

Help WSF eiwitten vouwen in de VRIJE TIJD van je computer...

Surf & download: folding.stanford.edu. Team nummer: 48658.

Kravitz

Kravitz

• >1k berichten
  • 4042 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 12 januari 2011 - 19:56

Er staat Z dus het betekent dat Br en Cl aan dezelfde kant zullen moet liggen van de dubbel binding tussen de derde C en de vierde C.

Die Z slaat niet per sť op Br of op Cl, ze zegt enkel iets over de substituenten die onmiddellijk op de dubbele binding staan.

QuarkSV.gif

Bekijk de structuur, op het rechtse koolstofatoom van de dubbele binding staan een waterstofatoom en een ander C-atoom. Omdat de atoommassa van C groter is dan die van H heeft het koolstofatoom een hogere prioriteit.
Links van de dubbele binding zien we een Cl-atoom en opnieuw een C-atoom, dat daarop nog een broom en een extra C staan heeft niks te maken met de configuratie van de dubbele binding. Opnieuw als gevolg van de atoommassa heeft Cl een grotere prioriteit dan C.
Wanneer we vervolgens naar het geheel kijken zien we dat zowel rechts (het C-atoom) als links (het Cl-atoom) de hoogste prioriteiten onder de dubbele binding zitten. Je kan dus besluiten dat het om een Zusammen configuratie gaat.

(Is de correcte naamgeving van de structuur niet 4-broom-3-chloor-2-penteen)
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Rhapsody_Me

Rhapsody_Me

• 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 januari 2011 - 20:33

Nee, dat was de opgave.

Heel erg bedankt voor de uitleg. Het is nu allemaal duidelijk.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures