[biologie] Profielwerkstuk

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 21

[biologie] Profielwerkstuk

Ik ben een onderwerp aan het zoeken voor mijn profielwerkstuk over biologie. Ik zou graag iets willen doen waarbij ik ook biologische onderzoekjes en proefjes kan doen en waar ook iets theoretisch bij zit. Ik ben vooral geinteresseerd in microbiologie en alles wat te maken heeft met de mens, maar ik kan geen origineel en goed uitvoerbaar onderwerp vinden. Kan iemand me helpen, of heeft iemand een goed idee voor mijn profielwerkstuk?

:shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [biologie] Profielwerkstuk

Onderzoek naar het effect van feromonen op mensen.

proefopstelling:

Een x aantal foto's van bijvoorbeeld meisjes. Onder 1 van deze foto's plaats je een bezweet t-shirt (gedragen door een meisje tijdens sporten; hoeft op het moment zelf niet meer nat te zijn).

De foto's laat je door een aantal jongens beoordelen op aantrekkelijkheid (van 1 t/m 10). Elke cijfer mag maar 1 keer worden toegekent.

Daarna leg je het t-shirt onder een andere foto. en herhaal je het experiment. Dit kan je een aantal keren doen.

Opmerking:

Vertel aan de proefpersonen niet van te voren wat het doel van het experiment is. Laat ze gewoon de meisjes punten geven en vertel verder niets. Zorg verder dat elke ondergrond hetzelfde is. Hiermee bedoel ik dat je er op moet letten dat je niet ziet dat er een T-shirt onder ligt.

Dit experiment is zeer goed uitvoerbaar. Ik was zelf ook een 'proefpersoon' in een dergelijk experiment. Het resultaat heeft me verbaast. Feromonen hebben een zeer grote invloed op de mate van aantrekkelijkheid.

Op dit experiment zijn een tal van variaties te bedenken.

Wat je ook zou kunnen doen is het isoleren van Penicilline uit de aarde.

Dit doe je door een bodemmonster op te kweken en de Penicillium Notatum (mits aanwezig) er uit te selecteren. Deze breng je in een vloeibaar medium en laat je een x aantal dagen in een warm water bad staan (waarbij de kolf in beweging blijft).

Om de zoveel dagen neem je een monster en ga je de effectiviteit bepalen door een druppel op een agarplaat met peniciline gevoelige bacteriën aan te brengen. Hierna gaat de plaat in de stoof en na 24 uur kan je opmeten tot hoever de peniciline heeft gewerkt.

Dit zet je uit in een grafiekje en kan je de hier een leuk verband uit halen.

----------------------

Ik zou je zelf aanraden om het tweede experiment te kiezen. Hier kan je druk mee zijn, echter als ik lees wat je leuk lijkt om te doen dan is dit een geschikte keuze.

Het enige dat roet in het eten zou kunnen gooien is de beschikbaarheid van materialen en apparatuur. Mocht je er op de middelbare school niet uit kunnen komen dan zou je een hogeschool (HLO oid) of een uni hierover altijd om hulp kunnen vragen. Vaak willen zij je nog wel helpen. Probleem is dan wel dat je daar vrij vaak naar toe zal moeten gaan.
"Meep meep meep." Beaker

Re: [biologie] Profielwerkstuk

Een onderzoek naar feromonen bij de mens is inderdaad erg interessant en makkelijk uitvoerbaar. Maar kun je een experiment dan zo uitbreiden dat het 80 studielasturen per persoon bevat? (we moeten het met z'n 2en doen) Er zit theorie bij (wat zijn feromonen? waar dienen ze voor? enz enz) en we kunnen proefjes doen maar kunnen we daar bij elkaar 160 uur aan werken? Dan zullen we meerdere proefjes moeten doen of niet?

:shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [biologie] Profielwerkstuk

Onderschat niet hoeveel tijd het je nog gaat kosten, om mensen mee te laten doen, de proef uit te denken en de verwerking uit te voeren. Ik denk dat je hier samen met wat theorie prima genoeg tijd aan kwijt bent. Dit soort experimenten worden alleen maar representatiever als je meer proefpersonen hebt.

Je zou er ook nog een dubbel blind experiment van kunnen maken. DAt je een foto van een meisje neemt, met bezweet T-shirt en zonder bezweet T-shirt, dus dat je twee groepen jongens neemt. Als de groep jongens dezelfde foto met het T-shirt leuker vinden dan de groep jongens die de foto zagen zonder het T-shirt, dan weet je of het uberhaupt werkt. Misschien is het slim om de foto's zowiezo dan op T-shirts te leggen, alleen sommige zijn gewassen en sommige niet.

Misschien is het ook leuk om vervolgens meisjes te laten opschrijven welke foto het meest aantrekkelijk is. Misschien dat de ferromonen van het T-shirt op andere vrouwen een negatief effect hebben, met jaloezie en dergelijke. Dat vrouwen zich in hun territorium aangevallen voelen als ze andere vrouwelijke ferromonen ruiken.

Er is een tijd geleden een erg groot experiment uitgevoerd wat ongeveer zo ging. Alleen ging het hier om de shirts van mannen die gesport hadden. Het ging om de hypothese dat vrouwen onbewust het afweersysteem van hun partner kunnen ruiken. Als dat namelijk anders is dan die van de vrouw dan levert dat een beter gezamelijk afweersysteem op voor haar nakomelingen, en dat is een evolutionair voordeel. Vrouwen zijn erg sensitief wat dat betreft. De vrouwen in de proef hadden de mannen niet gezien, maar ze moesten ruiken aan twee shirts en zeggen welke volgens hen het lekkerste rook, en een ruime meerderheid van de vrouwen koos het T-shirt van de man die voor hun de meest grote verschillen had in hun afweer systeem.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Reageer