Alkaanaminiumion

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 7

Alkaanaminiumion

Voor mijn Tentamens moest ik hoofdstukken leren over Koolstofbindingen, maar al gauw stuitte ik op een probleem:

In het boek stond de volgende reactievergelijking:

Allereerst mijn verontschuldigingen voor het niet weten hoe ik dergelijke symbolen invoer die nodig zijn bij een reactievergelijking.

CH3NH2 (aq) + H2O (evenwichtspijltjes) CH3NH3(+) + OH(-)

Nou snap ik niet hoe het kan dat er 4H's gebonden zijn aan het Stikstof-atoom N.

Na wat ik heb geleerd is de covalentie van Stikstof 3.

Zou iemand mij hier enige uitleg over kunnen geven?

Bij voorbaat dank.

Berichten: 95

Re: Alkaanaminiumion

Bij contact tussen amines en water, ontstaat een evenwichtstoestand waarbij water zich als een zuur gedraagt. Hierdoor geeft water een proton naar amines, waardoor een base wordt gevormd. De vorming van een base geeft de amine extra stabiliteit.
De bron van kennis is waarheden niet toe te schrijven aan het toeval. - Hamza Ibn Abu Musa

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Alkaanaminiumion

De valentie van N is inderdaad 3. Dat wil zeggen, normaal gesproken gaat N 3 bindingen aan en is dan neutraal. Men spreekt van een formele lading van 0. Er zijn 3 bindingselektronenparen en 1 vrij elektronenpaar in de buitenste schil.

Onder bepaalde omstandigheden kan het echter gunstig zijn om vier bindingen aan te gaan, er is geen regel die dit verbiedt. Wel betekent dit dat het N-atoom dan positief geladen wordt; het draagt een formele lading van +1.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 7

Re: Alkaanaminiumion

Dank jullie wel voor de uitleg. Maar nou vroeg ik me af:

Hoe kun je erachter komen hoeveel vrij elektronen een atoom heeft?

Ik zit op vwo en wij gebruiken daar de binas, is het hier in te vinden?

Reageer