Tt-verdeelnet

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 23

Tt-verdeelnet

Als je een driefasig net hebt waarop je een tt-aardingsnet toepast, wat gebeurt er dan met de 2 andere fasen als er een fase uitvalt.

Dus stel je sluit elk van de drie fasen een toestel aan en in een van de drie toestellen zit een isolatiefout waardoor er een foutstroom naar de aarde loopt en de zekering van die fase uitvalt, wat gebeurt er dan met de andere 2 fasen. Wordt de stroom hierin dan ook groter en vallen ze uit of blijven deze gewoon verder werker?

Daarnaast vraag ik me af waarom je toestellen op veiligheidsspanning zoals bv een parlofoon niet mag aarden. Is dat omdat door de impedantie van de aardgeleider deze toestellen op een hogere spanning dan de veiligheidsspanning kunnen komen te staan of is er een andere reden?

Berichten: 242

Re: Tt-verdeelnet

Zover ik weet worden in geaarde netten altijd alle 3 de fasen uitgeschakeld.
HBO Elektrotechniek student 3de jaar

Berichten: 171

Re: Tt-verdeelnet

Je mag een drie fasen groep ook met drie losse zekeringen afzekeren. Bij een enkele fout zal dan alleen de fase met de fout afschakelen.

Of de stroom in de andere twee fasen dan groter wordt ligt aan de belasting. Bijvoorbeeld een draaiende motor op 2 fasen zal een hogere stroom gaan trekken.

Het TT stelsel is in deze vraag trouwens niet relevant. Bij een TN stelsel zou je hetzelfde krijgen.

Wat je precies bedoeld met veiligheidsspanning weet ik niet. Bij een scheidingstrafo koppel je juist de actieve delen los van aarde, het heeft dan ook geen nut om een aparte aarde mee te nemen. Waarom het verboden is weet ik niet, maar bij dubbel geisoleerd vermogen is het ook verboden.

Berichten: 1

Re: Tt-verdeelnet

Beste,

De aardfout wordt gedetecteerd door de differentiaalautomaat.

Ik neem aan dat je maar één diffautomaat hebt voor je hele installatie.

Hier zal inderdaad al de drie fazen tegelijkertijd onderbroken worden door de driepolige diffautomaat.

Veiligheidspanning is spanning waar je geen gevaar hebt voor elektrocutie bijv. 12V.

MVG,

Z.Y.

Reageer