Verschil lineaire regressie en correlatie

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 27

Verschil lineaire regressie en correlatie

Mijne dames en heren,

Ik dacht dat dit hetzelfde was cq de zelfde lading dekte : correlatie en linaire regressie. Kan iemand mij

het liefst met een voorbeeld uitleggen wat de verschillen zijn?

Bedankt alvast en groet

Gerard

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Verschil lineaire regressie en correlatie

Verplaatst naar Wiskunde.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Re: Verschil lineaire regressie en correlatie

Ik ben bezig met een verhandeling over lineaire regressie, dus ik denk hier wel iets op te kunnen zeggen.

Of datgene wat ik zeg over lineaire regressie opgaat voor elke vorm van regressie durf ik niet te zeggen, maar lineair is de meest toegepaste vorm. Daarbij gaat het om minimaliseren van het verschil tussen waarnemingen en het te vormen model, en wel op getalsmatige grond. Er wordt een zo juist mogelijke trendlijn gezocht waarmee voorspellingen kunnen worden gedaan, alles op numerieke wijze.

Bij correlatie is het uitgangspunt anders. Daarbij kan gewerkt worden met niet numerieke gegevens, simpelweg het vaststellen van een overeenkomstige 'ja' levert een betere correlatie op. Er wordt ook geen trendlijn gevonden, er worden geen voorspellingen gedaan, er wordt alleen gesproken van kansen.

Er zijn wel overeenkomsten: bij regressie is er een verband tussen de correlaties en de uitindelijk gevonden modellen. Ook worden variabelen in een model betrokken op grond van een maximale correlatie. Maar bij regressie is dat niet het eindpunt, maar het begin van de berekening.

Berichten: 27

Re: Verschil lineaire regressie en correlatie

bessie schreef:Daarbij gaat het om minimaliseren van het verschil tussen waarnemingen en het te vormen model, en wel op getalsmatige grond. Er wordt een zo juist mogelijke trendlijn gezocht waarmee voorspellingen kunnen worden gedaan, alles op numerieke wijze.

Bij correlatie is het uitgangspunt anders. Daarbij kan gewerkt worden met niet numerieke gegevens, simpelweg het vaststellen van een overeenkomstige 'ja' levert een betere correlatie op. Er wordt ook geen trendlijn gevonden, er worden geen voorspellingen gedaan, er wordt alleen gesproken van kansen.
Mmm. Weet niet of ik het n u begrijp.

De verkoop van paraplu's bleek goed te correleren met de weerspoorspelling voor regen.

De verkoop van paraplu's heeft een lineaire regressie met de weersvoorspelling voor regen.

Waar zit het verschil?

Re: Verschil lineaire regressie en correlatie

Nee de verkoop van paraplu's heeft geen regressie met regen. Het blijkt, dat de verkoop is gecorreleerd met regenval, dwz als er meer regen is worden er meer paraplu's verkocht. Dat is correlatie.

Nu gaan we regressie toepassen: het blijkt, dat bij een toename van 10mm regen per maand, de verkoop van paraplu's met 12% stijgt. Wat we niet gaan doen, is regressie van de verkoop van paraplu's met het aantal eekhoorns in het Vondelpark, want dat blijkt vrijwel niet met elkaar gecorreleerd.

Reageer