Schimmels kweken

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

Schimmels kweken

Voor een kunst installatie zou ik informatie willen vergaren over hoe je het beste schimmels kan laten ontstaan (kweken?) op voedsel.

Ik zal kort even uitleggen wat het plan is.

Voor een museumnacht ben ik een installatie aan het maken in de vorm van een snackbar automatiek. In de vakjes van het snackloket zitten groenten en fruit met schimmels erop.

Dit wil ik laten zien omdat het de vergankelijkheid en houdbaarheid van geschilderde stillevens (waar datzelfde fruit/groente op voorkomt) op een mooie manier aantoont.

Ook vind ik schimmels iets sprookjesachtigs hebben en kan heel mooi worden in vorm en kleur.

Nou zijn mijn vragen:

1- Hoe kan ik het beste schimmels kweken en daarna vervoeren.

2- Is het mogelijk om verschillende vormen schimmels te kweken, in hoeverre kan je dit manipuleren?

(kleur, vorm)

3- Is het gevaarlijk? Waar moet ik het doen? (thuis?)

Hoe zit het met tentoonstellen? (de vakjes blijven gesloten, maar mensen zitten misschien met hun neus tegen het plastic glas wandje aan)

4- Zijn schimmels beperkt houdbaar? Gaan ook die weer over hun hoogtepunt heen?

Zo ja, is er een manier om in te plannen hoe lang een mooie schimmel er over doet (en evt te versnellen dit proces)

Als iemand antwoord weet op 1 of meerdere van deze vragen of misschien dingen weet die ik over het hoofd zie, ik ben blij met alle feedback.

Alvast dank voor de moeite.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Schimmels kweken

Welke schimmel op welk levensmiddel groeit is sterk afhankelijk van de basis van het levensmiddel. Sommige schimmels groeien goed op brood, andere weer op aardappel etc.

In principe zijn de schimmels zoals ze natuurlijk voorkomen op voedsel niet gevaarlijk voor de volkgezondheid zolang je het niet eet. Helemaal als ze in gesloten containers zitten is het risico voor de bezoekers afwezig.

Schimmels komen overal vrij voor en zijn over het algemeen bij kamertemperatuur het eenvoudigst te kweken (soms is een iets hogere temperatuur nodig), uitgaande van een plekje bij de verwarming in de buurt laat ze helemaal lekker groeien. Ik zou geen schimmels gaan selecteren, daarvoor zou je in mycologische schone omstandigheden moeten werken. Dit lijkt me voor jou niet heel haalbaar.

Als ik een dergelijk iets zou ondernemen zou ik verschillende bakjes, in elk bakje een verhoging maken en in de deksel van het bakje een aantal gaten prikken. Vervolgens onder de verhoging (maar in het bakje) een scheutje water doen zodat de luchtvochtigheid goed hoog blijft. Het product op de verhoging leggen en het bakje afsluiten met het deksel.

Hoe lang het duurt voordat je product de beoogde resultaten geeft is van dusdanig vele factoren afhankelijk dat je dit het beste zelf kan bepalen. Ik zou je aan wille nraden om elk product wat je ten toon wilt stellen in een proefopstelling in tweevoud (proefopstelling zoals ik heb aangegeven) op te stellen en hier in vaste intervallen (om de 3-4 dagen ofzo) een foto van te maken. Zodoende kan je per product een schatting maken hoe lang het duurt voordat je het beoogde resultaat hebt. Je zou deze foto's ook in je tentoonstelling kunnen verwerken om het proces versneld weer te geven. Een andere mogelijkheid is om je product in verschillende stadia (de een twee weken, de ander 1,5 maand oud) weer te geven.

Om je producten met schimmels ten toon te stellen en te vervoeren zou ik je willen aanraden om ze in bakjes gekoeld te houden. Hiermee zal je alles zo intact mogelijk houden zonder verder aftakeling van je product te zien of kleurverschil te krijgen door te fixeren. Als je de producten zelf aanraakt draag dan wel latex handschoenen of zorg er voor dat je je handen heel goed desinfecteert (ik zou handschoenen dragen!!!).

Nog een tip, laat verse producten eens verschimmelen en vergelijk dit met de resultaten van een hamburger van burger king of McDonalds.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Schimmels kweken

Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 4

Re: Schimmels kweken

Dank voor de eerste reacties!

Dat idee van meerdere opstellingen was ik inderdaad van plan.

En dat idee van een bakje met een verhoogd plateau en water eronder vind ik erg handig!

Fotograferen is ook een goed idee, ga ik zeker doen.

Nog één vraag dan:

ik begrijp wat je zegt dat het voor mij inderdaad niet zo haalbaar is om in een perfecte omgeving iets te kweken, maar zou het heel fijn vinden als ik toch een diversiteit aan schimmels en/of vormen straks heb. Is er iets te zeggen over het soort schimmel dat op verschillende voedselwaren voorkomt standaard?

Ik zal een aantal etenswaren opnoemen die ik sowieso ga gebruiken:

- brood

- druiven (witte en blauwe)

- perzik

- appels

- peren

- citroen

- tomaat

en deze waarschijnlijk:

- aubergine

- pruim

- banaan

- aardbei

- granaatappel

- paprika

En is het een goed idee om bijvoorbeeld een stuk fruit doormidden te snijden als extra?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Schimmels kweken

Welke schimmels voorkomen op verschillende producten weet ik zo niet allemaal uit m'n hoofd. Je zal dit dan toch echt zelf op moeten zoeken (google)

Een stuk fruit doormidden snijden kan je altijd doen, maar ikzelf zie daar de toegevoegde waarde niet van. Misschien dat het een mooi esthetisch effect heeft, maar daar hou ik me niet mee bezig.

Vergeet vooral ook niet om de link van Mrtn door te lezen. Zolang je geen gekke dingen doet zal dit gewoon goed gaan, maar het is altijd van belang om ongeveer te weten wat je doet en wat er eventueel mis zou kunnen gaan.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 4

Re: Schimmels kweken

Ik had nog een korte vraag: Is het van belang of ik de proefopstellingen in een donkere ruimte plaats of eentje met lichtinval (al dan niet kunstmatig).

Wil vandaag beginnen met de eerste tests, dus een kort snel antwoord zou zeer gewaardeerd zijn.

Berichten: 254

Re: Schimmels kweken

Rumore schreef:Ik had nog een korte vraag: Is het van belang of ik de proefopstellingen in een donkere ruimte plaats of eentje met lichtinval (al dan niet kunstmatig).

Wil vandaag beginnen met de eerste tests, dus een kort snel antwoord zou zeer gewaardeerd zijn.
Sommige schimmels groeien beter in licht, andere dan weer zonder (of met weinig) licht..

De beste manier voor jou is denk ik met natuurlijk licht. Dus gewoon je "stalen" ergens leggen waar er daglicht verschijnt.

Reageer