Uitscheuren plaat

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 4

Uitscheuren plaat

Hallo,

als ik een gat in een plaat maak, en daar een pen doorheen steek om daar vervolgens aan te trekken.

Hoe reken ik dan uit bij welke kracht de plaat uitscheurt?

Wie kan mij helpen. Het hoeft zeker geen uitgebreide berekening te zijn, ik verwacht met de afschuifspanning te kunnen (mogen) rekenen. Maar op welk punt t.o.v. de diameter ga je dan rekenen vraag ik me af. Helemaal aan de van het gat is het afschuifvlak het grootste, dus het sterkste, maar het is niet realistisch dat daar de plaat uitscheurt.

In het midden van het gat is de doorsnede het kleinste, maar daar zal geen pure afschuiving voorkomen. Eerder breuk door open buigen.

Zijn hier specifieke reken normen voor? Ik kan in Roloff & matek niks vinden, maar dat zijn ook meer machine delen.

Groet.

Berichten: 6

Re: Uitscheuren plaat

Beste,

Hoe ziet het einde van de pen er uit, wat je erdoor steekt? Met andere woorden, welke oppervlakte enz gaat aan het materiaal trekken, en is dat een ring of iets dergelijks?

Er is inderdaad een norm waar dit ongeveer in geregeld is, maar dan voor bouten met ring, namelijk de EC3-1-8 (Eurocode)

Berichten: 4

Re: Uitscheuren plaat

Hallo Daimion,

Dankjewel. Een beetje googlen bracht me al snel bij deze norm.

http://www.dica.units.it/mdp/Norme%20Tecni...01-8%202005.pdf

In ieder geval weer interessante lectuur en het bestuderen waard. Maar of het echt bij mijn probleem past, betwijfel ik.

Hierbij een plaatje van wat het is. We hebben een goede berekening gemaakt, maar hobby-matig wil ik toch de details boven water trekken. En bij een volgende ontwerpstudie weer beter beslagen ten ijs komen.

In feite is het een katrol met die opgehangen wordt middels een penverbinding.

Als je verder idee-en hebt houdt ik me warm aanbevolen.

Groet!
Bijlagen
uitvoering_pen.JPG
uitvoering_pen.JPG (61.23 KiB) 801 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Uitscheuren plaat

In de eurocodes staan hiervoor formules. Je zou ook eens hier kunnen kijken.

EDIT: wat de eurocodes betreft kan je hier slides van een les vinden.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 4.502

Re: Uitscheuren plaat

Als ik zo de bladindeling van je verwijzingen zie,doet me dat denken aan een vernieuwde bijgeschaafde "vdPitte";zit heel goed in elkaar!

Berichten: 4

Re: Uitscheuren plaat

het ziet er inderdaad goed en interessant uit.

Echter, dit betreft boutverbindingen voor genormaliseerde verbindingen.

Ik heb duidelijk geen genormaliseerde pen verbinding en wil graag uitrekenen wanneer mijn plaatmateriaal het loodje legt.

de pen is rond 25mm, het gat is rond 26 en zit op een hart afstand van circa 25mm vanaf de kant.

Oftewel, dit voldoet nergens aan als je naar staalbouw details gaat kijken.

Ik zal eens wat dieper in de formules duiken, misschien kan ik ze wel gebruiken / omrekenen.

groet

Reageer