Energiebalans

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 108

Energiebalans

Hey heb even een klein vraagje bij volgend vraagstuk.

Een Kogel met massa 10 gram wordt naar beneden afgeschoten door een persoon vanop het dak van 7,8m hoog gebouw met een snelheid van 10m/s onder een hoek van 20graden met de horizontale. Verwaarloos de wrijving. De snelheid waarmee de kogel de grond raakt bedraagt dan:

Nu heb ik hem opgelost met

kinetische energie(voor) + potentiële energie(voor) = Kinetische energie(na) + potentiële energie(na)

Nu dacht ik da wanneer men deze gegevens in de kinetische energie invult dat men dan ook de hoek moet incalculeren:

namelijk 20 graden. Maar bij het antwoord staat dat men gewoon 10meter/s invult bij de snelheid.

Maar dat zou betekenen dat de snelheid waarmee de kogel de grond raakt hetzelfde blijft ongeacht de hoek waarvan men

naar beneden schiet.

Ik kan dit mij moeilijk voorstellen?

Berichten: 7.068

Re: Energiebalans

b_andries schreef:Nu heb ik hem opgelost met

kinetische energie(voor) + potentiële energie(voor) = Kinetische energie(na) + potentiële energie(na)
Waar zit hier volgens jou dan een richtingsafhankelijkheid in?

Berichten: 108

Re: Energiebalans

Nee klopt nergens,

maar als een kogel recht naar beneden schiet of je schiet hem met een hoek van 45 graden

lijkt het toch logisch dat de kogel een grotere snelheid haalt wanneer je recht naar beneden schiet ?

Berichten: 7.068

Re: Energiebalans

b_andries schreef:Nee klopt nergens,

maar als een kogel recht naar beneden schiet of je schiet hem met een hoek van 45 graden

lijkt het toch logisch dat de kogel een grotere snelheid haalt wanneer je recht naar beneden schiet ?
Stel dat je hem recht omhoog schiet. Hij zal dan eerst stijgen totdat zijn snelheid nul is. Daarna valt hij naar beneden. Op het moment dat hij bij zijn startpunt is heeft hij zijn beginsnelheid maar nu naar beneden gericht. Hij heeft dus precies dezelfde snelheid als een kogel die naar beneden wordt afgeschoten.

Merk op dat het zwaartekrachtsveld geen energie levert aan iets dat loodrecht op het veld beweegt. Alleen de afgelegde weg in verticale richting is van belang.

Probeer het eens uit te rekenen zonder de energiebalans. Je zult dan zien dat de hoek uit de vergelijkingen valt...

Reageer