Schuine assymptoot logaritmische functie

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Schuine assymptoot logaritmische functie

Hey iedereen,

We hebben de opdracht gekregen het verloop van een logaritmische functie te bespreken. Mijn functie is f(x)=x/(lnx-1).

Als ik deze ingeef in mijn rekenmachine en in geogebra lijkt het me zeer duidelijk dat er een schuine assymptoot aanwezig, wat enkele klasgenoten ook voor me bevestigden.

Maar als ik de formule van Cauchy toepas, kom ik voor m 0 uit, en voor q + oneindig. Het kan zijn dat ik een stomme rekenfout heb gemaakt, maar ik geraak er precies niet uit. Iemand anders zei me dat er geen schuine assymptoot kan zijn, omdat de graad van de teller niet gelijk is aan die van de noemer + 1. Maar geldt dit wel voor logaritmische functies? Of is er inderdaad geen sprake van een schuine assymptoot?

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Schuine assymptoot logaritmische functie

Iemand anders zei me dat er geen schuine assymptoot kan zijn, omdat de graad van de teller niet gelijk is aan die van de noemer + 1. Maar geldt dit wel voor logaritmische functies?
Die regel geldt inderdaad enkel voor veeltermbreuken.

Het is niet omdat er in een grafisch programma een schuine asymptoot lijkt te zijn, dat er ook een is. Vertrouw gerust wat meer op je berekeningen ;) .
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer