Bode-diagram

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 288

Bode-diagram

We zijn op school nu bezig met bode-diagrammen en dat lukt me wel vrij goed, maar laatst zagen we ook het smalband-bodediagram waarbij je dus met de relatieve fout werkt. Ik begrijp het vrij eenvoudige voorbeeld van op school wel (met teller=1), maar het lukt me niet dit bijvoorbeeld te doen voor:

T(s)=As²/(1+Bs+As²) (waar A en B constanten zijn, respectievelijk 253.3*10^-18 n 159*10^-12)

Kan iemand me dit uitleggen?

Berichten: 216

Re: Bode-diagram

Wat begrijp je niet

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Bode-diagram

Ik weet niet precies wat je probleem is, maar deze website geeft enkele goeie voorbeelden over hoe je asymptotische bodeplots moet tekenen: http://www.swarthmore.edu/NatSci/echeeve1/...amples.html#ex1

Berichten: 216

Re: Bode-diagram

Je geeft aan dat je weet wat een bodediagram is. Dit is de overdracht van een hoogdoorlaat filter.
bode.png
bode.png (5.16 KiB) 586 keer bekeken

Berichten: 288

Re: Bode-diagram

Wat doe je dan eigenlijk anders wanneer je een smalband-bodediagram tekent of een gewoon bode-diagram?

Bij gewone bode-diagrammen zijn het allemaal lijnstukken, maar in jouw plot zie ik duidelijk krommen. Is dit enkel zo bij een smalband?

Mijn probleem is eigenlijk hetvolgende: Wat moet je doen om bijvoorbeeld As²/(1+Bs+As²) om te vormen naar een bruikbare vorm voor een smalbandbode-plot (waarbij je dus werkt met omega0+Delta(omega) ipv omega0)?

Als je teller 1 had, was dat immers vrij makkelijk maar met die As² erbij lukt me dit echt niet...

Berichten: 216

Re: Bode-diagram

6wewia schreef:Wat doe je dan eigenlijk anders wanneer je een smalband-bodediagram tekent of een gewoon bode-diagram?

Bij gewone bode-diagrammen zijn het allemaal lijnstukken, maar in jouw plot zie ik duidelijk krommen. Is dit enkel zo bij een smalband?

Mijn probleem is eigenlijk hetvolgende: Wat moet je doen om bijvoorbeeld As²/(1+Bs+As²) om te vormen naar een bruikbare vorm voor een smalbandbode-plot (waarbij je dus werkt met omega0+Delta(omega) ipv omega0)?

....
Bovenstaande figuur is een gewone bodeplot. De bodeplots waar jij op doelt zijn waarschijnlijk de representaties met asymptoten. Wat ik niet begrijp is de term smal band. Bedoel je hiermee een bandstop filter?. Ik heb eens gegoogled maar kon niets vinden

Berichten: 288

Re: Bode-diagram

Welja, ik vond er ook niets van op google. Vandaar mijn post hier...

Het is een methode via bode-plots om te bekijken hoe erg de waarde afwijkt van de werkelijke waarde rond de resonantiefrequentie omega0. Je stelt in de buurt ervan omega=omega0+delta(omega), vereenvoudigt de bekomen formule en maakt daar dan een bode-plot van.

Berichten: 288

Re: Bode-diagram

Ik heb intussen gevonden hoe de vork aan de steel zit.

Toch bedankt allemaal voor alle hulp!

Reageer