Springen naar inhoud

Antimaterie

• Log in om te kunnen reageren

datenshi

datenshi

• >100 berichten
  • 123 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 januari 2011 - 22:46

Ik heb een aantal vragen over antimaterie, omdat ik er nog niet echt een goed beeld bij kan vormen over.

1. op wikipedia las ik "Als een deeltje met zijn antideeltje botst, annihileren ze elkaar.", wil dat dan zeggen dat als ik 1 deeltje van anti-waterstof tegen 1 deeltje van ijzer laat botsen, dat ik dan Mangaan deeltje (en energie) over hou?

2. ijzeratomen kunnen ijzermoleculen vormen, en heel veel ijzermoleculen samen kunnen een ijzeren staaf vormen die je vast kan houden. kunnen de anti-deeltjes van ijzer dan ook (in theorie) opbjecten vormen die wij kunnen zien?

3. Hoe moet het anti-materie bewaard worden? het lijkt me namelijk dat het in een vacuŁm bewaard moet worden, maar het mag niet tegen de materie aan botsen.

4. is het niet riskant om anti-materie als brandstof te gebruiken, want als je eenmaal veel anti-materie op 1 plek hebt en er komt materie bij, lijkt het me dat er erg veel energie vrij komt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

aestu

aestu

• >250 berichten
  • 254 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 januari 2011 - 22:54

1/ Nee. Het antideeltje van waterstof is niet ijzer. Een deeltje moet annihileren met het corresponderende antideeltje.
Dus elektron met positron, proton met antiproton, tau-neutrino met tau-antineutrino,...

2/ ja.

3/ Dat is iets voor de deeltjesfysici. Heb ik mij ook al afgevraagd. Waarschijnlijk wordt er gewoon een heel hoog vacuum gemaakt, zodat het antideeltje niet annihileert. Trouwens een antideeltje heeft de tegenovergestelde lading van zijn bijhorend deeltje. Dus in een magnetisch of elektrisch veld gaan die in de tegenovergestelde richting bewegen. (waarvan gretig gebruik gemaakt wordt in deeltjesversnellers)

4/ De energie die vrijkomt bij een deeltje antideeltje botsing is enorm. (t.o.v. subatomaire schaal)

Veranderd door aestu, 13 januari 2011 - 22:56

datenshi

datenshi

• >100 berichten
  • 123 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 januari 2011 - 23:01

1/ Nee. Het antideeltje van waterstof is niet ijzer. Een deeltje moet annihileren met het corresponderende antideeltje.
Dus elektron met positron, proton met antiproton, tau-neutrino met tau-antineutrino,...

dus even controleren of ik het goed begrijp. een waterstofatoom kan dus alleen annihileren met een atoom van anti-waterstof, maar een ijzeratoom zou niet kunnen annihileren met een anti waterstofatoom?

want als dat zo is, dan lijkt het mij erg onlogisch dat het moeilijk is om het te bewaren.

Schwartz

Schwartz

• >250 berichten
  • 691 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 14 januari 2011 - 00:00

Als men een anti waterstof (uitgaande van een antiproton met een positron eromheen draaiend op een ijzerenplaat laat botsen dan bekomen we inderdaad een reaktie want ijzer bestaat uit vele protonen met elektronen.

Het kan ook op kankercellen:
The ACE experiment is testing the idea of using antiprotons as an alternative treatment, by directly comparing the effectiveness of cell irradiation using protons and antiprotons. When matter (in this case, the tumour cells) and antimatter (the antiprotons) meet, they annihilate (destroy each other), transforming their mass into energy. The aim is to make use of this effect, as an antiproton should annihilate with part of the nucleus of an atom in a cancer cell. The energy released by the annihilation should blow the nucleus apart and project the fragments into adjacent cancer cells, which should in turn be destroyed.

Deze info vindt je bij CERN.
Daar vindt men echt heel veel informatie:
Link: http://public.web.ce...rch/ACE-en.html

Dus als een anti-proton een proton ontmoet van een kankercel stofje dan verandert dat stofje van element en bezorgd de naburige atomen van de cellen een regen van fotonen en andere mogelijke deeltjes.
Een computertaal is voor mensen, niet voor de computer.

Schwartz

Schwartz

• >250 berichten
  • 691 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 14 januari 2011 - 00:20

Dit is misschien ook wat informatie te verduidelijking:

What is the "Annihilation Event?"
Antiprotons are stable particles when they are alone, but not if they come in contact with ordinary matter.
When matter and antimatter collide, there is a burst of energy as the entire mass of antimatter and matter is converted back
into energy.
Most of the energy is released in form of high energy gamma rays, neutrinos, and pions
(sub-nuclear particles that hold the nucleus together).

When the antiproton annihilates on a nucleus of an atom like oxygen, the oxygen nucleus may break up into fragments.
These nuclear fragments deposit their energy very close to the point of annihilation, and it is this energy deposition
which is of most interest for us in the context of Antiproton Cancer Therapy.

Link: http://www.docstoc.c...ton-How-do-you-
Een computertaal is voor mensen, niet voor de computer.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures