Zout

Moderator: ArcherBarry

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Zout

Ik ben fan van lekker eten, maar ik vraag me nu het volgende af.

Ik hoor van alle kanten dat zout SLECHT is, maar nu vraag ik me af in welke mate? Enerzijds lees ik dat zout eigenlijk vooral een parameter is om na te gaan hoe gezond iemand eet. Maar als ik nu eens wat meer zout op mijn broccoli zou doen, is dat dan slecht?

Ik weet ook dat het een hoge bloeddruk veroorzaakt, en dat een hoge bloeddruk gecorreleerd is met bloedvatproblemen. Maar veroorzaakt het op zichzelf dat ook bij een gezond persoon?
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 4.246

Re: Zout

Teveel zout veroorzaakt leverschade. Het probleem is dat je er zelf weinig van merkt het sluipt erin. Het vermijden van brood, snacks (zoals chips, fastfood en kant-en klare maaltijden) is ten zeerste aan te raden, ook voor gezonde personen. Aan één gram zout heb je al voldoende maar daar kom je nooit onder.
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Zout

Teveel zout veroorzaakt leverschade. Het probleem is dat je er zelf weinig van merkt het sluipt erin. Het vermijden van brood, snacks (zoals chips, fastfood en kant-en klare maaltijden) is ten zeerste aan te raden, ook voor gezonde personen. Aan één gram zout heb je al voldoende maar daar kom je nooit onder.
Dat weet ik. En juist daarmee: als iedereen in talloze beschavingen teveel zout eet, then what's the point? (iedere visgemeenschap en het volledige Westen zitten ver boven 1g per dag)

De kritiek dat ik opgevangen heb is dat zout sterk gecorreleerd is met een ongezond dieet (en dus hart- en vaatziekten), maar dat louter causaal gezien dat eigenlijk bullshit is, dat zout an sich niet schadelijk is. Zout is een heel eenvoudig element, bevat volgens mij geen enkele calorische waarde aangezien het een anorganische stof is en het lichaam op zichzelf is normaal gezien prima in staat om zijn elektrolytbalans te regelen. Dat je een hogere bloeddruk krijgt begrijp ik wel, maar dat op zich is ook niet schadelijk bij een gezond persoon, lijkt mij.

Zelfs wiki gaat niet verder dan:
Excess salt consumption is linked with a number of conditions including
En omdat het internet hier geen eenduidig antwoord op biedt, vraag ik het dus hier.

Is zout echt schadelijk, of is het een indicator die tot oorzaak verheven is?
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Zout

Teveel zout veroorzaakt leverschade.
Bron?
Dat je een hogere bloeddruk krijgt begrijp ik wel, maar dat op zich is ook niet schadelijk bij een gezond persoon, lijkt mij.
Een hogere bloeddruk is niet per se schadelijk, maar een te hoge bloeddruk wel. Als een gezond iemand door teveel zout eten van gemiddeld 140/90, naar 150/95 gaat, dan loopt hij wel een verhoogd risico op hart- en vaatziekten.
Is zout echt schadelijk, of is het een indicator die tot oorzaak verheven is?
Zout is niet schadelijk, het lichaam zit er immers vol mee. Te veel zout is wel schadelijk omdat het remmend werkt op de natrium-kaliumpomp (waarschijnlijk door bepaalde hormonen) waardoor er ook relatief meer natrium in de cellen blijft. Dat zorgt in de gladde spiercellen van je vaten voor een continu verhoogde tonus.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 302

Re: Zout

Zout is hartstikke slecht. Maar zonder zout ga je dood en broccoli met weinig zout is gewoon vies. Ik word liever 70 met zout dan 80 zonder zout.

Zonder gekheid:

Een gram zout per dag is erg weinig, brood bevat al ong. een halve gram per 100 gram. De aanbevolen hoeveelheid is een gram of 4 per dag (= 1,6 gram Natrium). Onder 'normale' omstandigheden.
Dat weet ik. En juist daarmee: als iedereen in talloze beschavingen teveel zout eet, then what's the point? (iedere visgemeenschap en het volledige Westen zitten ver boven 1g per dag)
Het punt is dat heel vroeger hoge bloeddruk bijna niet voorkwam.
Zelfs wiki gaat niet verder dan:
Onderaan die lijst met aandoeningen staat: Death. Dat is wel lachwekkend. De genoemde aandoeningen lijken mij niet onmogelijk. Ik heb nooit gelezen of gehoord dat zout schadelijk is voor de lever (staat ook niet in de wiki-lijst).
Zout is niet schadelijk, het lichaam zit er immers vol mee. Te veel zout is wel schadelijk omdat het remmend werkt op de natrium-kaliumpomp (waarschijnlijk door bepaalde hormonen) waardoor er ook relatief meer natrium in de cellen blijft. Dat zorgt in de gladde spiercellen van je vaten voor een continu verhoogde tonus.
Dat is ongetwijfeld het verklarend mechanisme van het resultaat van een onderzoek waaruit is gebleken dat dagelijks eten van ruime hoeveelheden groente het schadelijke effect (vwb de bloeddruk) van zout verminderd. Groente bevat vrij veel kalium.
Als een gezond iemand door teveel zout eten van gemiddeld 140/90, naar 150/95 gaat, dan loopt hij wel een verhoogd risico op hart- en vaatziekten.
Ja, en die verhoogde bloeddruk kan optreden na jarenlang extra zoutinname, waarbij men dagelijks ruim boven die 4 gram per dag zit. Voor mensen die gevoelig zijn (genetische component) is 4 gram per dag misschien al aan de hoge kant, zeker als er nog andere risicofactoren aanwezig zijn, zoals roken en overgewicht.

Offtopic, maar het vermelden waard: het woord 'salaris' komt van 'zout'. Zout was vroeger erg kostbaar.

Berichten: 32

Re: Zout

Maar veroorzaakt het op zichzelf dat ook bij een gezond persoon?


is allemaal niet zo eenduidig zoals het meestal word voorgesteld:

http://www.kennislink.nl/publicaties/zout-...cht-dan-gedacht

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Zout

jean-jacques schreef:is allemaal niet zo eenduidig zoals het meestal word voorgesteld:

http://www.kennislink.nl/publicaties/zout-...cht-dan-gedacht
Oei, dus zout veroorzaakt zelfs geen hoge bloeddruk? Anderzijds, de bron van het artikel is een vereniging van zoutproducenten, dus is het ook niet helemaal betrouwbaar...

Is er iemand die hier meer van weet? Veroorzaakt zout een hoge bloeddruk?
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Zout

Is er iemand die hier meer van weet? Veroorzaakt zout een hoge bloeddruk?
Zoals reeds gezegd: ja. Alleen klopt het dat het meer is dan zout > hoge bloeddruk. Het werkt via modulatie van de natrium-kaliumpomp, en niet zoals altijd wordt beweerd dat het door vocht vasthouden komt. Een gezond iemand moet dit extra vocht namelijk zonder enige moeite kunnen uitplassen.

Dat zout wel degelijk een effect heeft op de bloeddruk wordt duidelijk aan het omgekeerd evenredig verband tussen conservering van voedingsmiddelen met zout en de sterfte aan hart- en vaatziekten. Met de afname van zout als conserveringsmiddel daalde de incidentie hart- en vaatziekten. Natuurlijk zit je hier met confounders zoals de parallelle vooruitgang van de medische technologie.

Ik zal nog proberen hier een artikeltje over te vinden.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 1.816

Re: Zout

Lijkt me weer typisch een grensvraag. Tussen welke grenzen is Na+ verantwoord? Dat hangt van zo ongelooflijk veel factoren af, dat je gewoon een beetje voorzichtig ermee moet zijn. Teveel mineraal vrij water is ook slecht voor je gezondheid. Hou het binnen grenzen en je lichaam doet de rest.
LiA

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Zout

Inderdaad. De concentratie natriumchloride in zeewater is vele malen hoger dan ik kraanwater. Kun je niet met elkaar vergelijken.

Dat zout zout is, klopt gewoon. Dat de concentratie natriumchloride in keltisch zeezout mogelijk lager is, doet niets af aan het feit dat dat natriumchloride hetzelfde is als in keukenzout. Het kan als 'gezonder' worden beschouwd omdat er ook andere mineralen in zitten, maar dat is niet de discussie.

Nu dus gewoon weer on topic.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Zout

Hopla, dit is precies wat ik bedoelde: http://standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=RV39VDLA

Moet ik nu concluderen dat ik gelijk had? Dat teveel zout in een gezond persoon inderdaad niet veel kwaad kan?
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 1.816

Re: Zout

Iets meer dan normaal (of nodig) is anders dan teveel. (Grenzen?)

Denk dat je daar rekening mee moet houden met je conclusie.
LiA

Berichten: 209

Re: Zout

Onderzoek laat zien dat het eten van veel zout de bloeddruk verhoogt (bij daarvoor gevoelige personen). Een verhoogde bloeddruk is vervolgens een risicofactor voor hart- en vaatziekten. Onderzoek dat direct de relatie laat zien tussen zout-inname en het risico op hart- en vaatziekten is beperkt en de resultaten daaruit zijn onduidelijk.

Onlangs is een meta-analyse gepubliceerd die hiernaar gekeken heeft. Recente onderzoeken zijn hierin meegenomen. In totaal bestond de meta-analyse uit zeven onderzoeken met in totaal 6250 deelnemers.

Uit de meta-analyse blijkt dat op de lange termijn zoutreductie een matig effect heeft op de bloeddruk.

Overtuigend bewijs dat zoutreductie leidt tot een lager risico op hart- en vaatziekten en een verhoogde mortaliteit werd niet gevonden.

De auteurs concluderen wel dat de bewijskracht van de onderzoeken onvoldoende is om uit te sluiten dat zoutreductie toch gunstig zou kunnen zijn.

AUTHORS' CONCLUSIONS:

Despite collating more event data than previous systematic reviews of randomised controlled trials (665 deaths in some 6,250 participants), there is still insufficient power to exclude clinically important effects of reduced dietary salt on mortality or cardiovascular morbidity in normotensive or hypertensive populations. Further RCT evidence is needed to confirm whether restriction of sodium is harmful for people with heart failure. Our estimates of benefits from dietary salt restriction are consistent with the predicted small effects on clinical events attributable to the small blood pressure reduction achieved.

Bron: Taylor RS, Ashton KE, Moxham T, Hooper L, Ebrahim S. Reduced dietary salt for the prevention of cardiovascular disease: a meta-analysis of randomized controlled trials (cochrane review). Am J Hypertens. 2011 Aug;24(8):843-53. doi: 10.1038/ajh.2011.115. Epub 2011 Jul 6.

Later is er door collega onderzoekers kritiek gegeven op het onderzoek.

Eén onderzoek zou niet in de meta-analyse thuishoren door gebruik van medicatie dat de natriumuitscheiding bevordert.

Bij de overige onderzoeken was er sprake van een niet significant effect van zoutreductie op het optreden van hart- en vaatziekten en de mortaliteit. Dit komt omdat de onderzoeken onvoldoende "power" hebben, mede door een afzonderlijke analyse van mensen met en zonder hypertensie.

De collega-onderzoekers hebben een re-analyse gemaakt waarin zowel mensen met als zonder hypertensie werden meegenomen. Deze analyse geeft aan dat zoutreductie (2-2,3 gram/dag) gepaard gaat met een significante vermindering van het optreden van hart- en vaatziekten met 20% en een niet-significante daling van de mortaliteit (5-7%).

Daarnaast verwijzen de collega-onderzoekers naar andere onderzoeken die het belang van zoutreductie aantonen.

Bron: Feng J He, Graham A MacGregor. Salt reduction lowers cardiovascular risk: meta-analysis of outcome trials. www.thelancet.com Vol 378 July 30, 2011

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Zout

Heel erg bedankt voor de informatie, trouwens. ;)
Robjee schreef:Bij de overige onderzoeken was er sprake van een niet significant effect van zoutreductie op het optreden van hart- en vaatziekten en de mortaliteit. Dit komt omdat de onderzoeken onvoldoende "power" hebben, mede door een afzonderlijke analyse van mensen met en zonder hypertensie.

De collega-onderzoekers hebben een re-analyse gemaakt waarin zowel mensen met als zonder hypertensie werden meegenomen. Deze analyse geeft aan dat zoutreductie (2-2,3 gram/dag) gepaard gaat met een significante vermindering van het optreden van hart- en vaatziekten met 20% en een niet-significante daling van de mortaliteit (5-7%).
Ondergraaft dat niet een beetje mijn aanname? Ik ga uit van een verder gezond persoon, maar als de studies ook hypertensie meerekent, dan lijkt het mij ergens wel logisch dat een zoutreductie wel helpt. Mijn vraag is eerder: wat is de (on)zin van 1g zout per dag voor een persoon met normotensie
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 209

Re: Zout

Het voordeel van natriumbeperking op de bloeddruk is het grootst bij de groep mensen met hypertensie. Toch lijken ook normotensieve mensen een lichte bloeddrukdaling te vertonen door natriumbeperking. De vraag is wat de praktische relevantie (gezondheidswinst) daarvan is.

Voor het gemak een wat ouder rapport van de Gezondheidsraad:
Conclusies

Ten aanzien van de systolische bloeddruk ondersteunen de uitkomsten van interventieonderzoek

de aanwijzingen uit observationeel onderzoek dat een lagere natriuminneming

resulteert in een lagere systolische bloeddruk. Bij normotensieve personen zijn veranderingen

van gemiddeld 1 tot 2 mmHg geconstateerd en bij hypertensieve personen veranderingen

van gemiddeld 3 tot 6 mmHg. Voor deze bloeddrukveranderingen waren grote

veranderingen in natriuminneming nodig (2 tot 4 gram per dag, zie tabel 1). Omdat in

slechts een deel van de meta-analyses een significante dosis- effectrelatie is gevonden, is

het effect van de natriuminneming op de bloeddruk niet met zekerheid te kwantificeren.

Op basis van de dosis-effectschattingen is bij het normotensieve deel van de bevolking

per gram vermindering van de natriuminneming een daling van de systolische bloeddruk

met hoogstens 1 mmHg te verwachten, en bij het hypertensieve deel van de bevolking een

daling van ten hoogste 2,5 mmHg. De hoogste schattingen uit observationeel onderzoek

liggen in dezelfde orde van grootte (2 mmHg per gram natrium).

Observationeel onderzoek heeft geen aanwijzingen opgeleverd voor een verband tussen

de natriuminneming en de diastolische bloeddruk. Uit interventie-onderzoek blijkt dat

de diastolische bloeddruk van hypertensieve personen daalt bij vermindering van de natriuminneming.

Door de inconsistente uitkomsten van de dosis-effectanalyses kan het effect

echter niet gekwantificeerd worden. Voor normotensieve personen valt niet met zekerheid

aan te geven of de natriuminneming de diastolische bloeddruk beïnvloedt.

http://www.gezondheidsraad.nl/sites/default/files/00@13N.PDF
De gemiddelde zout-inname in Nederland gaat richting de 10 gram/dag. Het advies aan mensen is om minder dan 6 gram per dag te gebruiken, hoewel ook dat nog aan de royale kant is. Het gebruik van 1 gram zout per dag lijkt mij praktisch moeilijk haalbaar. Op bevolkingsniveau de zout-inname verminderen tot 6 gram/dag lijkt mij een prima streven, waarvoor de inzet van de voedingsmiddelenindustrie noodzakelijk is.

Een ander onderbelicht aspect is de inname van kalium, de tegenhanger van natrium. Waarschijnlijk vertonen mensen met een hoge kalium-inname minder snel hypertensie bij een bepaalde natrium-inname dan mensen met een lage kalium-inname en hebben een lager risico op hart- en vaatziekten en een herseninfarct:

D'Elia L, Barba G, Cappuccio FP, Strazzullo P. Potassium intake, stroke, and cardiovascular disease a meta-analysis of prospective studies. J Am Coll Cardiol. 2011 Mar 8;57(10):1210-9.

Savica V, Bellinghieri G, Kopple JD. The effect of nutrition on blood pressure. Annu Rev Nutr. 2010 Aug 21;30:365-401.


Bovendien zijn er mensen die niet gevoelig zijn voor het bloeddrukverhogende effect van natrium.

De Cochrane review laat ook zien dat natriumbeperking gepaard gaat met een matige bloeddrukdaling. Dat staat dus eigenlijk niet ter discussie. Wel is er minder duidelijkheid over de hardere eindpunten. Bovendien lijkt natriumbeperking het risico op all-cause mortality te verhogen bij mensen met hartfalen volgens de review.

Een eerdere meta-analyse van prospectieve onderzoeken laat overigens wel een verhoogd risico zien op een herseninfarct en hart- en vaatziekten bij een hoge natrium-inname:

Strazzullo P, D'Elia L, Kandala NB, Cappuccio FP. Salt intake, stroke, and cardiovascular disease: meta-analysis of prospective studies. BMJ. 2009 Nov 24;339:b4567. doi: 10.1136/bmj.b4567.

Reageer