Berekening loon

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 60

Berekening loon

Hoi!

Ik heb een vraag in verband met het berekenen van het netto-loon:

Wanneer je vermindering voor kinderen ten laste groter is dan de bedrijfsvoorheffing krijg je dan geld meer of sta je dan op 0?

Ik stel deze vraag omdat zo'n situatie niet in onze oefeningen uit cursus voorkomt en het dus waarschijnlijk op het examen zal voorkomen =).

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Berekening loon

Iemand die hier een handje kan toesteken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Re: Berekening loon

Aan de hand van mijn eigen loonstrookje in het verleden weet ik, dat de loonafdeling gewoon een schatting maakt van je jaarinkomen, dus kunnen ze een schatting maken van je loonbelasting, dus weten ze hoeveel je naar verwachting aan netto loon hoort te krijgen (dit noem je bedrijfsvoorheffing, correct?).

Als alle minderingen (aftrekposten) samen meer zijn dan de loonheffing, krijg je geen geld toe maar wordt er alleen een loonheffing van nul genomen. Ofwel je krijgt nooit meer dan het brutoloon betaald.

Dus of de kinderaftrek leidt tot meer geld, hangt af van de andere heffingen. Als je alleen kinderaftrek krijgt, kan dat nooit meer zijn dan de totale loonheffing, dus elk kind meer geeft meer aftrek geeft meer netto-loon. Maar als je ook andere aftrekposten hebt, komt er een moment dat je wel de totale loonheffing aftrekt en dan krijg je gewoon altijd je bruto loon uitbetaald.

Ik hoop dat deze praktijkbenadering overeenkomt met jullie bedrijfs-economische theorie, anders zet je er maar een streep door.

Reageer