[Scheikunde] Zuur-base reacties

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 13

[Scheikunde] Zuur-base reacties

Hallo, ik heb volgend vraagstuk:

Men voegt 200 mL van een natriumhydroxide-oplossing toe aan 400mL van een 2.00 M-oplossing salpeterigzuur (pKa = 3,35) . Daarbij stijgt de pH van de oorspronkelijke oplossing met 1.50 eenheden. Bereken de molariteit van de gebruikte NaOH-oplossing

oplossing:

pH oorspronkelijke oplossing: 1,52

Molariteit: 1,27 M

Maar ik begrijp niet hoe men er aan komt, het berekenen van de pH voor het toevoegen is geen probleem, maar dan doe ik het volgende:

- Een zuur en een base neutraliseren elkaar in een volledig aflopende reactie ter vorming van het Natriumnitriet-zout

- De pH moet nu 3,02 bedragen, en daaruit kan men de concentratie H+ . Hiermee kan ik dan (mbv de gedeeltelijke dissociatie van een zwak zuur) de nodige concentratie van het zuur halen voor die bepaalde pH.

- De nodige beginconcentratie van NaOH in het mengsel is dan de beginconcentratie van salpeterigzuur - het deel dat achteraf nog moet overblijven.

Maar met dit uit te werken kom ik op een molariteit van om en bij de 3 in de afzonderlijke NaOH oplossing?

En ik kan mijn fout niet vinden :s

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: [Scheikunde] Zuur-base reacties

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: [Scheikunde] Zuur-base reacties

Via de gedeelde dissociatie van salpeterigzuur kan je de pH bij de start berekenen. Vervolgens ken je ook de pH bij het einde van de reactie, zoals je zelf al aangaf bedraagt die dan 3,02.

Wanneer je nu de pH van zowel begin en einde weet kan je ook de hoeveelheid H+ bij het begin- en eindpunt berekenen. Bijgevolg weet je ook hoeveel H+ er geneutraliseerd werd of m.a.w. hoeveel OH- er verbruikt werd.

Misschien kom je van hieraf aan al tot het goede antwoord, indien je nog problemen zou hebben laat eens weten hoeveel OH- er bij jou verbruikt werd.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Reageer