Synchrone generator

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 228

Synchrone generator

bij een asynchrone motor stelt men dat, indien de rotor belast wordt, de stator meer stroom zal trekken om het magnetisch veld door de statorwikkelingen gelijk te houden.

Nu , bij een synchrone generator wordt het magnetisch veld van de rotorwikkeling ook beïnvloedt door de stroom door de statorwikkelingen.

Nu is mijn vraag waarom er niet hetzelfde gebeurt als bij de asynchrone motor ?

Ik heb zelf al een idee, maar vindt geen bevestiging in mijn cursus. Ik vermoed dat dit komt doordat in de asynchrone motor het veld draait t.o.v. de stator wikkelingen en er dus een een veranderlijk veld gezien wordt door de statorwikkelingen dat een spanning induceert, nu, mits er vaste klemspanningen aangelegd zijn, moet er wel een actie gebeuren om velden van ergens anders tegen te werken.

Bij de synchrone generator daarentegen, draaien de velden syncrhoon mee met de rotor waardoor de rotorwikkeling geen wisselende fluxen ziet, alle spanning zal bijgevolg over de inwendige weerstand staan en er is dus geen corrigerende actie nodig.

Iemand die dit kan bevestigen of de juiste verklaring heeft?

Iets anders i.v.m. de theoretische uitleg is dat in de cursus de uitleg gedaan wordt op basis van de "doorstroming". Er staat bijvoorbeeld dat de stroom I1 van een fase van de stator bepaalt de ruimtelijke ligging van de doorstroming.

Ik vind dit een beetje raar. Via de wet van Ampère zijn doorstroming en magnetisch veld, en dus flux wel verbonden, maar, een doorstroming heeft toch geen ruimtelijke positie , enkel een flux ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Synchrone generator

Verplaatst naar elektrotechniek
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 171

Re: Synchrone generator

Ik moet zeggen dat ik niet zo theoretisch onderlegd ben en je vraag niet echt duidelijk gesteld vind, maar ik zal een poging wagen.
bij een asynchrone motor stelt men dat, indien de rotor belast wordt, de stator meer stroom zal trekken om het magnetisch veld door de statorwikkelingen gelijk te houden.
Waarom geld dit niet voor een synchrone motor? Als je die zwaarder belast zal die ook meer stroom trekken. Bij een transformator geld toch ook hetzelfde, als je meer stroom secundair trekt, dan zal primair ook meer stroom leveren om het magnetisch veld instant te houden.
Nu , bij een synchrone generator wordt het magnetisch veld van de rotorwikkeling ook beïnvloedt door de stroom door de statorwikkelingen.

Nu is mijn vraag waarom er niet hetzelfde gebeurt als bij de asynchrone motor ?
Het magnetische veld in de rotor wikkeling van een synchrone generator wordt opgewekt door de bekrachtinging, niet door het magnetisch veld van de stator wikkelingen. Er is dus een externe stroombron die het magnetisch veld opwekt in de rotor. Bij een asynchrone motor wordt de rotor stroom opgewekt door het magnetisch veld van de stator.

Waarom spreek je bij asynchroon over een motor en bij synchroon over een generator?
Ik heb zelf al een idee, maar vindt geen bevestiging in mijn cursus. Ik vermoed dat dit komt doordat in de asynchrone motor het veld draait t.o.v. de stator wikkelingen en er dus een een veranderlijk veld gezien wordt door de statorwikkelingen dat een spanning induceert, nu, mits er vaste klemspanningen aangelegd zijn, moet er wel een actie gebeuren om velden van ergens anders tegen te werken.

Bij de synchrone generator daarentegen, draaien de velden syncrhoon mee met de rotor waardoor de rotorwikkeling geen wisselende fluxen ziet, alle spanning zal bijgevolg over de inwendige weerstand staan en er is dus geen corrigerende actie nodig.

Iemand die dit kan bevestigen of de juiste verklaring heeft?

Iets anders i.v.m. de theoretische uitleg is dat in de cursus de uitleg gedaan wordt op basis van de "doorstroming". Er staat bijvoorbeeld dat de stroom I1 van een fase van de stator bepaalt de ruimtelijke ligging van de doorstroming.

Ik vind dit een beetje raar. Via de wet van Ampère zijn doorstroming en magnetisch veld, en dus flux wel verbonden, maar, een doorstroming heeft toch geen ruimtelijke positie , enkel een flux ?
Hier ben je me helemaal kwijt, een stroom wekt een magnetisch veld op en door de ruimtelijke ligging van de stroom wordt de ruimtelijke ligging van het magneet veld bepaald.

Reageer