Springen naar inhoud

Optisch actief product (racemisch mengsel)

• Log in om te kunnen reageren

markvincentt

markvincentt

• >100 berichten
  • 104 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 januari 2011 - 15:38

Ik zit met een probleempje:

Een racemisch mengsel van 2-butanol reageert met ethaanzuur.
De reactievergelijking snap ik al er onstaat een ester + H20.
Maar er wordt bij b gevraagd:
b) Leg uit or er een optisch actief product ontstaat.

Mijn vraag is een optisch product en onder welke voorwaarde ontstaat het. Ik denk dat het te maken heeft met het draaien van polarisatievlak of iets dergerlijk... best ingewikkeld.

Thanks for reading

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Kravitz

Kravitz

• >1k berichten
  • 4042 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 januari 2011 - 16:56

Wanneer je een koolstofatoom hebt met daarop 4 verschillende substituenten dan bestaan er 2 ruimtelijk verschillende configuraties. Deze configuraties gedragen zich als beeld en spiegelbeeld en iedere configuratie vertoont in een polarimeter een draaiing van het polarisatievlak. De ene een positieve, de ander een negatieve draaiing.
Wanneer twee verschillende stoffen zich gedragen als beeld en spiegelbeeld noemen we deze chiraal. En wanneer je met een chirale stof te maken hebt is die optisch actief.

Een rachemisch mengsel is een mengsel van configuraties die in een polarimeter een rechtse draaiing veroorzaken samen met configuraties die een linkse draaiing veroorzaken. Met als gevolg dat er geen draaiing waarneembaar is.

In je oefening komt het er dus in eerste instantie op neer om te kijken of je ester een chirale stof is, m.a.w. komen er koolstofatomen voor met daarop 4 verschillende substituenten...
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures