[fysica] vraagstukje fysica - lengte toename schaduw

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 91

[fysica] vraagstukje fysica - lengte toename schaduw

afgesplitst - mod

Ik zie nu dat ik een rekenfout heb gemaakt, die eerste rico moet -1/2 zijn, nu komt het uit.

Bedankt!

Iemand trouwens nog een idee hoe ik aan deze begin?

Een jongen van 1.5 m stapt tegen 5km/u.

Op een hoogte van 3m hangt een lantaarn.

Bereken hoe snel de lengte van zijn schaduw toeneemt.

Ik zie echt niet hoe je deze moet oplossen.

Re: [fysica] vraagstukje fysica - lengte toename schaduw

Ik hoop dat ik hier gewoon kan reageren, dit onderdeel zal worden afgesplitst want per topic één onderwerp.

Je moet net als Safe steeds roept een schets maken. Daarin geef je aan welke gegevens je hebt, en hoe je daaruit kan bepalen welke hoek je maakt als functie van de afstand (die is dan nog onbekend). Dan geef je aan hoe je die afstand kan uitdrukken in de tijd, en bepaal je daarvan de afgeleide.

Berichten: 4.502

Re: [fysica] vraagstukje fysica - lengte toename schaduw

Gelijk aan loopsnelheid,hoe hoog de lantaarn ook hangt;de lengte van de schaduw neem wel toe als je er verder van afstaat.Maar dat is de vraag niet tenzij het om de versnelling van de vergroting van de schaduw gaat!

Re: [fysica] vraagstukje fysica - lengte toename schaduw

Gelijk aan loopsnelheid,hoe hoog de lantaarn ook hangt;de lengte van de schaduw neem wel toe als je er verder van afstaat.Maar dat is de vraag niet tenzij het om de versnelling van de vergroting van de schaduw gaat!
Klopt, ik denk dus dat gevraagd wordt om een algemene uitdrukking voor 'de snelheid van de schaduw' als functie van de afstand tot de lantarenpaal.

Reageer