Blacklight ideeën

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 7

Blacklight idee

hoi,

Ik heb laatst een blacklight gekocht en ben een beetje op internet gaan zoeken naar wat licht geeft hieronder. Ik heb tonic en geeft echt een super leuk effect. Tevens heb ik van school wat fluoriscine mee gekregen en ook dit effect is leuk.

Hebben jullie nog wat suggesties over wat er oplicht onder een blacklight?

alvast bedankt en groetjes

kiko

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Blacklight idee

Alles wat gewassen is met 'wit' waspoeder en tandpasta licht op ;)
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 7

Re: Blacklight idee

Ik heb wat tandpasta en wit waspoeder opgelost in water een geeft inderdaad een leuke witte/blauwe kleur.

Heb inmiddels ook een gele en groene markeerstift in water opgelost (de inkt ervan) en dat geeft ook leuke effecten ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Blacklight idee

Je tanden lichtten ook altijd naar groen op, (niet oplossen ;) ) en meer geelwit als je met whitening tandpasta poetst.

Ik weet niet of je enigszinds in de buurt van Amsterdam woont, maar daar is een oude hippie die in zn kelder (oke dat klinkt enger dan het is) een fluorescentiemuseumpje heeft, met een winkeltje vol geinigs. Waarschijnlijk niet waard om het halve land voor te doorkruisen, maar heel geinig om als je in de buurt bent even langs te gaan.

http://www.electric-lady-land.com/

op de website staan vast ook nog veel meer tips.

Veel plezier!
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Berichten: 7

Re: Blacklight idee

ziet er leuk uit! ik woon in Amsterdam dus er een keertje langs gaan is niet zo'n probleem ;)

ziet er leuk uit! ik woon in Amsterdam dus er een keertje langs gaan is niet zo'n probleem :P

Gebruikersavatar
Berichten: 400

Re: Blacklight idee

Wij hadden vroeger op de middelbare school een kast hangen met mineraalstenen.

Met 1 gewone TL en 1 blacklight TL er in.

Bij gewoon licht zagen de stenen er saai uit, maar bij Blacklight ontstonden er mooie kleureffecten in groen , paars en ik dacht ook in geel.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Blacklight idee

Ik heb laatst een blacklight gekocht
Weet je, dat blacklight ultraviolette straling is, dat je er na voldoende dosis blind door kan geraken?!

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Blacklight idee

Weet je, dat blacklight ultraviolette straling is, dat je er na voldoende dosis blind door kan geraken?!
Bron? Een voldoende vermogen kan ik nog inkomen, maar een voldoende dosis? ;)
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Blacklight idee

voldoende dosis
De (intuïtieve) dosis is

- evenredig met het vermogen van de stralingsbron,

- evenredig met de tijdsduur van de bestraling en

- omgekeerd evenredig met (het kwadraat van) de afstand tot de bron

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Blacklight idee

Schorpioenen lichten ook mooi op maar is waarschijnlijk een beetje een do not try this at home gevalletje ;)
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Blacklight idee

thermo1945 schreef:De (intuïtieve) dosis is

- evenredig met het vermogen van de stralingsbron,

- evenredig met de tijdsduur van de bestraling en

- omgekeerd evenredig met (het kwadraat van) de afstand tot de bron
Wel, heb je een bron die aangeeft dat een te grote dosis schadelijk kan zijn voor de ogen? We kijken namelijk non-stop op blacklights, zelfs de zon werkt als blacklight, alleen is er gewoonlijk veel meer licht op andere frequenties.

Dus: bron?
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Blacklight idee

Zekere frequenties in het UV-spectrum veroorzaken DNA schade, misschien zit je daaraan te denken? Gelukkig zit blacklight met zijn relatief lange golflengte in het UVA gebied en dat is niet bijzonder schadelijk voor DNA. Wel kan licht van deze frequentie schade aan collageen veroorzaken, waar het oog vol mee zit. Er is vast een dosis die als 'ongezond' wordt aangemerkt, al heb ik geen idee hoe hoog die is.

*even zoeken

Wiki heeft een artikel over veiligheid van blacklight, al staan er wel wat waarschuwingen bij. Zo te zien kan je rustig wat dingen onder blacklight bekijken maar zet de lamp niet de hele dag aan zeg maar ;)
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 134

Re: Blacklight idee

@TS

Google eens op "goa party decoration", decoraties op Duitse trance festivals is haast uitlsuitend gebaseerd op het gebruik van blacklight. Erg leuke elementen vind ik de geometrische modellen met fluoriserend draad.

Verder zijn niet mengbare vloeistoffen met kleurstof erg mooi onder blacklight. Olie met kleurstof en water met kleurstof bv.

Wat ook leuk is is om blacklight af te wisselen met "normaal" gekleurd licht. Als je bv licht in een complementaire kleur (bv rood licht op een groen vlak) gebruikt dan slaat het oppervlak zwart/donker uit. schijn je echter met dezelfde kleur op dan word deze heel helder. Als je dan een veld met rood, groen, zwart en witte vlakken maakt en dan afwisselend met rood groen en blacklight erop gaat schijnen krijg je het effect dat de verschillende vlakken gaan oplichten en lijken te gaan bewegen. Dit werkt vnl goed in het donker overigens. Hier nog even een overzichtje van complementaire kleuren:

- rood vs groen

- blauw vs oranje

- paars vs geel

- zwart vs wit (niet kleur, maar levert ook de gemiddelde grijswaarde op)

Grappig trouwens in India hebben we blacklight zaklantaarns om schorpioenen in hoekjes en gaten van je huis te vinden, maar inderdaad een gevalletje van don try this at home. ;P

@thermo1945

Ik ben ook wel benieuwd naar een bron die dit bevestigd. Een blacklight TL is nl gewoon licht die alles behalve (ultra)violet tegenhoudt, normaal TL heeft dit dus ook, maar dan met de andere kleuren erbij. Dus hoe zo'n lamp schadelijker zou moeten zijn dan een normale lamp is me even onduidelijk.

edit: beetje traag vandaag

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Blacklight idee

Dus: bron?
Vind je sneeuwblindheid voldoende?
Zo te zien kan je rustig wat dingen onder blacklight bekijken maar zet de lamp niet de hele dag aan.
Dat bedoel ik maar!

Feit is: naarmate de golflengte kleiner wordt, de schade aan je ogen groter wordt bij dezelfde dosis.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Blacklight idee

Vind je sneeuwblindheid voldoende?
Inderdaad. ;) http://www.ehow.com/about_6711132_effects-...hts-vision.html
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Reageer