Proef van young met 2 spleten waarvan 1 gevuld met glas

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 23

Proef van young met 2 spleten waarvan 1 gevuld met glas

Als je het intensiteitsverloop wil afleiden uit de proef van Young waarbij één spleet gevuld is met glas en 1 gevuld met lucht, wat moet je dan aanpassen als je breking mag verwaarlozen.

Ik dacht dat er ten eerste al reflectie was in het glas waardoor je nooit tot intensiteit 0 kan gaan.

En daarnaast zal de golf in het glas bewegen met c/n, wat trager is dan in de lucht, waardoor hij met een faseverschil tov de andere golf uit het glas zal komen, maar hoe groot is dit faseverschil want ik weet niet echt hoe je dit kan berekenen of is mijn redenering fout?

Zijn er daarnaast nog andere dingen waar je rekening moet mee houden?

Gebruikersavatar
Berichten: 393

Re: Proef van young met 2 spleten waarvan 1 gevuld met glas

Als je weet hoe dik het glas is, ben je er al; gewoon gelijke optische padlengtes uitrekenen.

dus de reflectie van het glas heeft er niet zo heel veel mee te maken; het gaat vooral om het faseverschil.
Het is zwart met een witte dop en het lijnt je opstelling uit... Calibrero

Het is groen en het synchroniseert je signaal... Kermit de Trigger

Als je teveel energie hebt, kun je beter een andere baan zoeken.

Berichten: 23

Re: Proef van young met 2 spleten waarvan 1 gevuld met glas

Wat bedoel je juist met gelijke optische padlengtes uitrekenen en hoe doe je dit praktisch?

Gebruikersavatar
Berichten: 393

Re: Proef van young met 2 spleten waarvan 1 gevuld met glas

Wat is je achtergrond/niveau?

ik houd er niet van om dingen voor te kauwen, of in detail formules voor je op te schrijven. Je vraag ziet er uit als een huiswerk opgave, dus ik daag je liever uit om het zelf te verzinnen, met hier-en-daar een hint, dan dat ik direct het antwoord verklap :-)
Het is zwart met een witte dop en het lijnt je opstelling uit... Calibrero

Het is groen en het synchroniseert je signaal... Kermit de Trigger

Als je teveel energie hebt, kun je beter een andere baan zoeken.

Berichten: 23

Re: Proef van young met 2 spleten waarvan 1 gevuld met glas

Bedoel je dan dat je het faseverschil waarmee dat de golf uit het glas komt tov de lucht, bijtelt bij het faseverschil dat je krijgt doordat de golf door het glas een langere afstand moet afleggen in de lucht?

Want in glas blijft de frequentie van de golf hetzelfde maar verandert de snelheid en de golflengte en zal hij dus uit fase met de andere golf zijn. Het fase verschil is afhankelijk van de dikte van het glas?

Gebruikersavatar
Berichten: 101

Re: Proef van young met 2 spleten waarvan 1 gevuld met glas

optische padlengte, daar gaat het om. Wil je die gelijk hebben maar heb je een spleet met glas, zal het licht wat langzamer door het glas gaan (ongeveer n=1,5 volgens mij) dit zorgt dan voor een ander interferentie patroon. maar dit is met de normale formules wel aardig te berekenen denk ik. Voeg gewoon wat extra lengte toe, die je dan even moet uitrekenen.

Voor de intensiteit kan je gelijk hebben, natuurlijk als je deze doorlaatbaarheid niet mag verwaarlozen. Dit is ook logisch, als het glas bij voorbeeld 95% doorlaat, dan zal je minimum nooit 0 zijn omdat de golven elkaar nooit helemaal kunnen uitdoven.

Hoop dat het zo wat duidelijker is, probeer er is naar te kijken met wat formules, of nog veel duidelijker, teken het even met een stukje glas, en reken alles gewoon uit.

Hoe dikker het glas, hoe groter het verschil in optische pad lengte, probeer dit zelf te beredeneren. De ene straal haalt de andere in!

Reageer