De wet van boyle-mariotte met meetspuit.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 59

De wet van boyle-mariotte met meetspuit.

Hey

In de lessen Fysica moesten we met een verplaatsbare zuiger en manometer het verband tussen de druk en het volume gas van een bepaalde hoeveelheid gas bij constante tamperatuur zoeken d.m.v metingen.

Ik ben tot de conclusie gekomen als het volume daalt de druk groter word en als he volume stijgt de druk zal dalen, maar wat is het besluit dan als je dit weet?

Alvast Bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: De wet van boyle-mariotte met meetspuit.

Ik ben tot de conclusie gekomen als het volume daalt de druk groter word en als he volume stijgt de druk zal dalen, maar wat is het besluit dan als je dit weet?
Een conclusie is toch hetzelfde als een besluit...
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 59

Re: De wet van boyle-mariotte met meetspuit.

Een conclusie is toch hetzelfde als een besluit...


Ik bedoel het besluit van de wet van boyle-mariotte.. ;-)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: De wet van boyle-mariotte met meetspuit.

Boyle en Mariotte besloten hetzelfde wat jij kon concluderen/besluiten, namelijk dat P.V = cte

Is het dit wat je bedoelt?
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 59

Re: De wet van boyle-mariotte met meetspuit.

Kravitz schreef:Boyle en Mariotte besloten hetzelfde wat jij kon concluderen/besluiten, namelijk dat P.V = cte

Is het dit wat je bedoelt?
Maar hier in mijn verslag staat er 'welk verband is er tussen de druk en het volume van het gas' en op het einde van mijn verslag staat er nog eens 'formuleer een besluit'.

Berichten: 113

Re: De wet van boyle-mariotte met meetspuit.

In een besluit kun je nog eens je resultaten van metingen herhalen, en die kun je dan bijvoorbeeld nog vergelijken met een theoretische waarde. Je kunt dus een besluit maken 'hoe goed' je metingen waren.

Eventuele dingen die gezorgd hebben voor een minder goede meting kun je hier ook vermelden...

Berichten: 59

Re: De wet van boyle-mariotte met meetspuit.

teddybeer schreef:In een besluit kun je nog eens je resultaten van metingen herhalen, en die kun je dan bijvoorbeeld nog vergelijken met een theoretische waarde. Je kunt dus een besluit maken 'hoe goed' je metingen waren.

Eventuele dingen die gezorgd hebben voor een minder goede meting kun je hier ook vermelden...
Bv. De druk neemt steeds toe als het volume daalt. Druk en volum zijn dus omgekeerd evenredig..

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: De wet van boyle-mariotte met meetspuit.

Dit moet je zeker vermelden, maar wat teddybeer bedoelde is dat je bijv. steeds P. V kan berekenen en dan deze waarden met elkaar vergelijken. Volgens de theorie zouden die allemaal exact hetzelfde moeten zijn, afhankelijk van hoe goed je metingen zijn zullen ze meer of minder van elkaar afwijken.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 113

Re: De wet van boyle-mariotte met meetspuit.

inderdaad kravitz, dit was wat ik bedoelde ;)

Reageer