Vraag toegepaste mechanica

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 9

Vraag toegepaste mechanica

Hallo allen,

Ik heb een vraag over Toegepaste Mechanica, ik heb 1 kracht gekregen (graden / grootte) en de hoek van de 2 ontbondenen krachten.

Nu moet ik de grootte van deze krachten berekenen.

De gegevens:

F1 = 7 KN en Alfa 1 = 190*

F2 = ? en Alfa 2 = 35*

F3 = ? en Alfa 3 = 205*

Hieruit komt deze tekening:

Afbeelding

Maar ik weet nu niet hoe ik F2 en F3 moet berekenen. Ik weet wel dat het met sin/cos/tan moet, maar hoe? ;)

Zou handig zijn als jullie met kunnen helpen met een beginnetje.

Alvast bedankt.

Re: Vraag toegepaste mechanica

Je mag gewoon van alle krachten de horizontale componenten gelijkstellen aan Fcos(x) met x de positieve hoek (linksom gerekend vanaf het oosten) van de kracht. Ook voor de verticale componenten.

De beide ontbondenen moeten samen de oorspronkelijke vector opleveren, dus moeten de verticale componenten van de ontbondenen samen de verticale component van de oorspronkelijke kracht opleveren.

Je krijgt een stelsel van 2 vergelijkingen en 2 onbekenden. Zo red je het wel he

Berichten: 9

Re: Vraag toegepaste mechanica

;)

De horizontale componenten gelijkstellen aan de Fcos(x)?

Bedoel je dat ik F2 en F3 moet ontbinden, en dan de horizontale bij elkaar optellen en de verticale bij elkaar?

Re: Vraag toegepaste mechanica

ehm, ja? Stel immers dat een kracht in een willekeurig assenstelsel kan worden ontbonden in twee onafhankelijke componenten. Als twee krachten samen een resultante hebben, zal dat ook moeten gelden voor hun componenten.

Pas echter wel even op bij het ontbinden van 1 en 3, want hun hoeken zijn rechtsom gedefinieerd, de juiste definitie is linksom. Dus F1 heeft een stand van 190 graden. Schrijf je nu
\(F_x_1=F_x.cos(190)\)
dan zie je direct dat F naar links werkt want cos(190) is negatief.

Berichten: 9

Re: Vraag toegepaste mechanica

Klopt ..

Ontbinden van F1 geeft:

Cos (190) x 7 = -6,89 (Links)

Cos (10) x 7 = 1,22 (Beneden)

Re: Vraag toegepaste mechanica

Jantje1212 schreef:Ontbinden van F1 geeft:

Cos (190) x 7 = -6,89 (Links)
Klopt ..
Cos (10) x 7 = 1,22 (Beneden)
Klopt niet! Dat de kracht naar beneden werkt bewijs je met de sinus, want de verticale component is

sin(190)x 7 =-???

Berichten: 9

Re: Vraag toegepaste mechanica

bessie schreef:Klopt ..

Klopt niet! Dat de kracht naar beneden werkt bewijs je met de sinus, want de verticale component is

sin(190)x 7 =-???
Hmm ja, -1.22.

Maar hoe kun je dit doen bij F2 en F3 als je daar geen grootte van hebt?

Berichten: 4.502

Re: Vraag toegepaste mechanica

Er zou wat kunnen inzitten,als je de richting van de krachten aangeeft en mogelijk de aangrijpingspunten,dan kan ik er wat van bakken.

Berichten: 9

Re: Vraag toegepaste mechanica

Afbeelding

zo? ;)

Berichten: 4.502

Re: Vraag toegepaste mechanica

Grafisch al makkelijk op te lossen en later berekenen:

Als je de F2 verplaatst op de kop van de F1 en door trekt naar de werklijn van F3,krijg je een krachten driehoek,waarvan dus 1 zijde 7 kN is en de andere makkelijk te berekenen door nu te gaan ontbinden in x en y-richting.

nb. Hoe komt het dat de rode lijn geknikt is en wat is het doel van de blauwe lijn;je hebt volgens je vraag 1 kracht van 7 kN en moet ontbondenen weten,dus resulteert een krachtendriehoek.,waarvan

Berichten: 9

Re: Vraag toegepaste mechanica

Wat jij uitlegt zie je terug bij de eerste afbeelding. F2 is verplaatst naar de kop. en F3 ook.

Maar ik zal het zometeen even proberen, eerst de andere vragen maken.

Re: Vraag toegepaste mechanica

F1.cos(170)=F2.cos(35)+F3.cos(205)

F1.sin(170)=F2.sin(35)+F3.sin(205)

F1 weet je, de sin en cos van 170, 35 en 205 weet je, dus je hebt twee verg. met F2 en F3 als onbekenden.

Berichten: 9

Re: Vraag toegepaste mechanica

Klopt dit:

7 / sin (190) = -40,3 N

-40,3 = b / 35

b = -40,3 * sin (35) = -23,1 N

-40,3 = c / sin (205)

c = -40,3 * sin (205) = 17,03 N

Reageer