Bewegingsleer van een star lichaam

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 8

Bewegingsleer van een star lichaam

De constructie heeft een massa van 8 ton en wordt met behulp van een giek en het katrollenstelsel omhoog gehesen. De lier bij B trekt de kabel in met een versnelling van 2 m/s². Bepaal de drukkracht in de hydraulische cilinder die nodig is om de giek te ondersteunen. De giek heeft een massa van 2 ton en een massamiddelpunt bij G.

het antwoord is Fc = 288,9kN
Naamloos.jpg
Naamloos.jpg (23.27 KiB) 254 keer bekeken
ik zou eigenlijk niet weten hoe ik aan deze oefening moet beginnen

iemand tips



we moeten dus de kracht die de hydraulische cilinder geeft zoeken

Re: Bewegingsleer van een star lichaam

Om het scharnierpunt A werken twee krachten, het voorwerp en de cylinder. Om te weten welke kracht de cylinder moet leveren moet je weten welke kracht het voorwerp uitoefent.

Dus moet je weten hoe deze naar bovenbeweegt, en dat doe je met katrol-formules.

Berichten: 8

Re: Bewegingsleer van een star lichaam

is dat de formule

w² = wO² + q . (V - V0 )

want kweet niet goed welke dit is?

Berichten: 8

Re: Bewegingsleer van een star lichaam

is dat deze formule

M = m . (at + an ) * R

M = m .r² . q

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Bewegingsleer van een star lichaam

Die massa van 8000 kg zal met een versnelling van 1 m/s^2 omhoog bewegen.

Noem de spankrachten in de kabels Fs

2.Fs-8000 . 9,81 =8000 .1

2.Fs-78480= 8000

2.Fs=86480 N

De algebraische som der momenten t.o.v. punt A moet nul zijn .

+86480 .6 + ...............=0

Reken de momenten die rechtom draaien positief.

Re: Bewegingsleer van een star lichaam

Aadkr geeft het juiste antwoord maar zegt niet hoe hij aan die 1m/s^2 komt. Begrijp je dat strickx? Dat heeft te maken met die katrol he?

OK, dan kun je met aadkr's vergelijking F=m.a berekenen welke kracht er aan de top van de giek wordt uitgeoefend, loodrecht naar beneden.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Bewegingsleer van een star lichaam

De lier bij B trekt de kabel in met een versnelling van 2 m/s^2

Als de lier t seconden draait, trekt hij een lengte kabel in van s=1/2 .a .t^2

In diezelfde t seconden stijgt de massa van 8 ton over 1/2 .s meter

Voor die massa van 8 ton geldt dan ook :

1/2 .s = 1/2 .a. t^2 met a is de versnelling die de massa van 8 ton ondergaat en die vertikaal omhoog gericht is.

Dit betekent dat de a waarmee de massa omhoog gaat precies de helft is van de versnelling a van de lier.

Laten we een getallenvoorbeeld nemen.

Stel: de lier werkt 2 seconden. De lier haalt dan een lengte kabel binnen van s=1/2 .2 .2^2=4 meter. De massa stijgt dan in diezelfde 2 seconden met 2 meter. 2=1/2 .a .2^2 Daaruit volgt : a=1 m/s^2

Als je g=9,81 stelt, dan kom je op het juiste antwoord uit.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Bewegingsleer van een star lichaam

Ik heb een en ander aan onrelevante reacties verwijderd, dit werd voor een leek onnavolgbaar.

Ik stel de helpers en Strickx voor om dit stapsgewijs aan te pakken, en alles wat daarop vooruitloopt heb ik verwijderd.

Eerst maar eens de krachten van de versnellende last aan de lier, zoals hierboven. Daarna kunnen we dan eens gaan kijken naar de momenten. We wachten even Strickx reactie af aub.

Moderator
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 8

Re: Bewegingsleer van een star lichaam

bedankt iedereen ik heb inmiddels met jullie hulp de oplossing gevonden en ik kweet nu hou de vork aan de steel zit dus iedereen hartelijk bedankt ;)



ik heb een vraagje zou ik de volledige werkwijze er op zetten voor andere of is dit niet nodig?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Bewegingsleer van een star lichaam

Voor anderen is dat niet nodig, als die meer willen weten over de aanpak kunnen ze de topic altijd herstarten. Als jij zeker weet dat je eruit bent, OK.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer