Springen naar inhoud

Moleculaire merker koppelen aan eigenschap

• Log in om te kunnen reageren

Matic

Matic

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 januari 2011 - 00:23

Hallo allemaal, ik ben een tweedejaars student Biochemie en Biotechnologie aan de KUL, en ik had een vraag ivm QTLs.

Mijn vraag is hoe je nu precies een polygene eigenschap kunt vinden in een genoom, als je ervan uit gaat dat heel je genoom gesequenced is. Ik vind hier geen duidelijke uitleg voor. Men spreekt steeds over merkers die gekoppeld zijn met genen en QTLs, en dat men genen kan karteren door na te gaan hoe de eigenschap gekoppeld is met bepaalde moleculaire merkers. Mijn vraag is nu: Hoe kan een moleculaire merker voor zulk een eigenschap gevonden worden?
Vb. Het kwantitatieve kenmerk 'planthoogte'. Hoe kan in het genoom merkers vinden die gekoppeld zouden kunnen zijn aan deze eigenschap?
Ik hoop dat een van jullie mij een antwoord kan bezorgen.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8248 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 januari 2011 - 00:44

Het is mogelijk om een kaart te maken waarop markers van specifieke stukken DNA in kaart zijn gebracht. Hiervoor is sequencing niet nodig en draagt het vaak ook niet eens bij. Het probleem bij veel veelal complexe eigenschappen is dat deze multifactorieel zijn. Hierdoor is er niet 1 gen aan te wijzen wat het fenotype zal veroorzaken.

Als je nu een stamboom bekijkt en van alle leden van deze stamboom zijn deze markers bekend. Dan kan je op deze manier de overerving van een fenotype correleren met de overerving van een 1 en meestal meerdere markers. Hiermee is het in principe mogelijk om een genomisch gebied van interesse te identificeren en zelfs meerdere plekken op het DNA.

Lees vooral ook eens over GWAS (genome wide association studies) en over genetic linkage
"Meep meep meep." Beaker

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures