Politicologie: nederland of belgië?

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 37

Politicologie: nederland of belgi

Na twee jaar bezig te zijn aan studies die ik niet heb afgerond (persoonlijke omstandigheden) ben ik er nu vrij zeker van dat ik me ga richten op politicologie. Het brede karakter van de studie spreekt me zeer aan, want ik weet nog steeds niet precies wat ik 'later wil worden'. Ik overweeg echter om me in te schrijven in België, want ik ben bang dat ik flinke financiële beperkingen tegenkom als ik in Nederland blijf (inleveren van OV, 3000 euro collegegeld bij studievertraging). Daarnaast vind ik België een leuk land waar ik niet te ver vandaan woon.

Rond zoeken op deze forums heeft me verteld dat de universiteiten van België wat schoolser zijn dan in Nederland. Langere collegedagen en dergelijke. Kan iemand bevestigen dat dit ook voor de politicologie (of politieke wetenschappen) geldt? Heeft iemand enige ervaring met deze opleiding in Gent, Antwerpen of Leuven?

Hoe pakken Nederlandse studenten het reizen in, van en naar België aan? Openbaar vervoer, of je besparingen van het collegegeld investeren in een auto?

Iedere ervaring die je wilt delen is welkom. Alvast hartelijk dank voor je hulp!

Berichten: 2

Re: Politicologie: nederland of belgi

Hey, als je eraan denkt, absoluut politieke wetenschappen doen! Heel fijne richting, leer je enorm van bij. Maar wees wel bewust dat het diploma geen garantie geeft op een job.

Ik studeer het aan de Universiteit Gent, wat ik je van harte aanraad! Gent wordt door heel wat studenten gezien als de leukste studentenstad van Vlaanderen. Zelf Gentenaar zijnde, ga ik dat natuurlijk niet ontkennen. Alles ligt heel mooi gecentreerd rond het Sint-Pietersplein, en daarboven is Gent een enorm charmante stad. Het middeleeuwse centrum, het dialect, en de stad is ook heel open.

Bovendien staat de UGent samen met de KU Leuven aan de top van de Belgische universiteiten, en zeker onze faculteit Politieke Wetenschappen is voorzien van enkele experten in hun vakgebied (Rik Coolsaet, Hendrik Vos, Carl Devos). Antwerpen wordt niet echt aanzien als een studentenstad, alhoewel er natuurlijk een actief studentenleven is. Maar in Gent en Leuven zijn de studenten echt meer deel van de stad. Leuven is ook te doen, maar meer ga ik er niet over zeggen (in Vlaanderen is het echt KUL vs UGent ;) )

Schoolser dat weet ik niet. Ik doe eigenlijk zo goed als alles in zelfstudie, ga maar voor enkele vakken naar de les, en dat lukt prima. Er is wel een goede studiebegeleiding voor wie dat wenst, maar dat is allemaal volledig vrijwillig. Veel les heb ik ook niet, ik skip wel veel. Maar ik denk dat je maar aan een 18tal uur per week zal zitten. Maar daarvan ga ik er maar een 10tal bijvoorbeeld.

Het enige echte nadeel is natuurlijk dat je voor bepaalde vakken een parate kennis van de Belgische politiek nodig hebt, voor bijvoorbeeld politicologie in het eerste jaar. Maar ik ken enkele Nederlanders die hier zitten en die geraken er wel doorheen.

Het openbaar vervoer binnen België is spotgoedkoop. Van Gent tot aan de grens is een 5tal euro (het is trouwens 5 euro doorheen het ganse land), en een busticket kost 1,60 (op de bus zelf, het duurste dus). De treinen rijden hier wel zelden op tijd, maar voor de goedkope prijs in vergelijking met andere landen is dat natuurlijk spotgoedkoop. Ik heb wel gehoord dat binnen Nederland de treinen behoorlijk duur zijn, dus die reiskost zal je dus wel moeten dragen.

Reageer