Kalium

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 7

Kalium

Hoi hoi,

een vraagje:

Als je een volbloed monster in de koelkast zet, zal de kalium waarde verhogen.. Ik weet dat dit te maken heeft met de natriumkalium pomp.. maar waarom heeft temperatuur hier invloed op?

Alvast bedankt,

greeetz..

Gebruikersavatar
Berichten: 68

Re: Kalium

Hoi.

Je vraag is me niet helemaal duidelijk.

De totale hoeveelheid kalium in het monster zal niet stijgen, omdat er immers geen stof wordt toegevoegd of verwijderd.

Of een ery kalium verliest na monstername weet ik niet, maar zou zo maar kunnen. Allicht door osmose.

Zoals ik het begrijp wil je weten waarom temperatuur van invloed is op de afgifte van kalium door de ery.

De Na+/K+ ATPase zorgt voor handhaving van de ion-balans. Bij een onbalans is dit enzym in staat 3 natrium uit de cel te pompen, waarbij als ruilmiddel 2 kalium ionen de cel in getransporteerd worden. Dit is vooral van belang neuronen (2/3 van alle energetische consumptie in het neuron wordt veroorzaakt door dit enzym), maar ook aanwezig in elke andere cel.

De werkzaamheid van een enzym hangt af van de temperatuur. Er is een temperatuur bandbreedte waarin een enzym (overigens elk eiwit) het beste functioneert. Zo zal het eiwit in je kippenei irreversibel van doorzichtig naar wit verkleuren als de temperatuur te hoog wordt. Er zijn ook eiwitten die een functieverlies geven bij te lage temperaturen. Mocht dat bij de Na+/K+ ATPase het geval zijn, kun je verklaren waarom de cel kalium verliest. Er wordt dan namelijk geen K+ de cel ingepompt.

Het zijn een hele hoop aannames, en het echte antwoord weet ik niet, maar misschien dat je zo in de goede richting geduwd wordt.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Kalium

De totale hoeveelheid kalium in het monster zal niet stijgen, omdat er immers geen stof wordt toegevoegd of verwijderd.
Er wordt natuurlijk het extracellulaire kalium bedoeld.
Of een ery kalium verliest na monstername weet ik niet, maar zou zo maar kunnen. Allicht door osmose.
Een ion dat door osmose de cel verlaat? Osmose is verplaatsing van water.
Er zijn ook eiwitten die een functieverlies geven bij te lage temperaturen. Mocht dat bij de Na+/K+ ATPase het geval zijn, kun je verklaren waarom de cel kalium verliest. Er wordt dan namelijk geen K+ de cel ingepompt.
Kalium verliezen is anders dan een cel die geen kalium meer naar binnen pompt. Bloed wordt inderdaad niet voor niets bewaard in een koelkast; omdat het dan langer meegaat. Het zal denk ik niet de bedoeling zijn van het koelen dat er geen kalium meer de cel in wordt gepompt, maar eerder dat het coagulatie tegenwerkt. Dat het kalium stijgt is denk ik enerzijds door verminderde enzymactiviteit (optimumtemperatuur rond de 35-40 graden) en anderzijds door hemolyse waardoor celinhoud vrijkomt.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 68

Re: Kalium

Een ion dat door osmose de cel verlaat? Osmose is verplaatsing van water.
Tja. Het is wel heel erg dat ik dit gezegd heb...

Verder zou het inderdaad prima door hemolyse kunnen.

Reageer