Frequenties/amplitudes meten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 37

Frequenties/amplitudes meten

Hoi iedereen,

Ik heb stemmen opgenomen met een microfoon en ik wil graag de frequenties en de amplitudes daarvan berekenen.

Nou is het probleem, dat ik geen goede software kan vinden.

Ik heb wel Audacity gebruikt, maar als ik dan op het spectrum-plotten van frequentieanalyse druk, krijg ik een grafiek die frequentie tegen decibel uitzet. Ik snap deze grafiek niet en heb liever een software die frequentie tegen tijd uitzet. Weet iemand misschien zo'n programma?

Groeten,

Luna

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Frequenties/amplitudes meten

Wat je zoekt is een 'spectrogram'.

Deze berekent van een input vector de verschillende frequentiespectra van de deelsegmenten van het inputsignaal.

Je kan dan zelf de lengte, overlap en window nog kiezen.

Dit is bijvoorbeeld een tooltje waarmee je zo'n spectrogram kan tekenen (enkel .wav files):

Spectrogram

Gewoon een van de eerste hits via google, dus zullen er ongetwijfeld nog wel meerdere programmaatjes te vinden zijn.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Berichten: 37

Re: Frequenties/amplitudes meten

Ik heb het programma gedownload en mijn mediabestanden omgezet in wav.

Ik klik dan op File -> File scan en er komt een paneel met allemaal knopjes.

Als ik alles laat zoals het is, tekent het programma een soort grafiek.

Je kan dan met een cursor over de toppen gaan, zo wil ik de gemiddelde frequenties uitrekenen.

Maar ik lees telkens frequenties van boven de 5000 Hz af....dat is toch veel te hoog?

Groetjes,

Luna

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Frequenties/amplitudes meten

Ik kan natuurlijk niet zien welke input je gebruikt, maar zijn dat geen harmonischen?

Ik heb ook even een geluidsfile ingeladen met iemand die zingt, en ik zie harmonischen tot ongeveer 5000Hz, waarna het signaal verdwijnt onder de 60dB (als je 90dB kiest bij de instellingen gaat het zelfs nog hoger dan 5kHz)
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Berichten: 37

Re: Frequenties/amplitudes meten

Als ik de instellingen wijzig tot 90 dB gaat het bij mij inderdaad ook hoger.

Maar wat doe je als je deze instellingen veranderd? Waarom gaan de frequenties dan opeens hoger?

En reken ik de gemiddelde frequentie op een juiste manier uit als ik de frequentie van alle toppen meet en die deel door het aantal toppen dat ik heb?

Wat harmonischen zijn weet ik niet...

Groetjes,

Luna

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Frequenties/amplitudes meten

Wat ga je doen met de gemiddelde frequentie? Wat levert die grootheid je op?

Stel dat iemand praat met frequentie van bijvoorbeeld 500Hz.

Niemand kan perfect een sinus van 500Hz produceren. Er zitten altijd harmonischen bij. Dat wil zeggen:

de basiscomponent op 500Hz, een harmonische component op 1000Hz, een harmonische op 1500Hz,... op k*500Hz

Typisch zal bij elke volgende harmonische de amplitude afnemen.

Je ziet dit heel goed bij de fourriertransformatie van een blokgolf. Je kan deze misschien eens plotten of uitrekenen.

Als je nu het vakje met 60dB aanvinkt, kan je enkel frequenties zien waarvan de attenuatie kleiner is dan 60dB. Vanaf een bepaalde 'k' is de atennuatie groter dan 60dB en kan je dus niets meer zien.

Als je nu 90dB aanvinkt, zijn er dus meerdere harmonischen die je nog kan zien.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Berichten: 37

Re: Frequenties/amplitudes meten

Ik heb de stemmen opgenomen voor mijn PWS voor biologie. Ik wil de stemmen laten beoordelen door andere mensen en zo kijken naar de invloed van stem op het beeld dan anderen van iemands uiterlijk krijgen. Ik wil daarbij dus ook kijken of amplitudes en frequenties invloed hebben. Bijvoorbeeld of iemand met een hoge frequentie aantrekkelijker wordt bevonden. Ik had wel gehoord van fourrierreeksen, maar ik dacht dat het misschien te natuurkundig/wiskundig zou zijn voor een biologie pws. Daarom hoopte ik dat ik ook kon kijken naar gemiddeldes....

Want als iemand over het algemeen hoger praat, komt het gemiddelde ook hoger uit.

Of denkt u dat gemiddeldes geen goed beeld zullen geven?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Frequenties/amplitudes meten

Maar dan moet je niet kijken naar het gemiddelde van de harmonischen op 1 tijdsstip. Dat zegt niets.

Wat je eventueel wel kan doen is de grondtoon op verschillende tijdstippen nemen en die gaan uitmiddelen.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Berichten: 37

Re: Frequenties/amplitudes meten

Ik heb bijv. een stemopname van 14 seconde.

Er worden 16 woorden gezegd. Elk woorddeel heeft een eigen piek (''kaas'' heeft dus 1 piek en ''yog-hurt'' 2 pieken) .

Als ik nu van elke piek de gemiddelde frequentie bereken en dan alle 16 gemiddelde frequenties bij elkaar optel en deel door 16....zou ik dan een beetje een goed beeld hebben? Of heb ik dan de grondtoon niet?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Frequenties/amplitudes meten

Wat bedoel je met die piek?

Wat ik zou doen is bij elk woord of lettergreep de laagste frequentie nemen. En dan die laagste frequenties van alle woorden uitmiddelen. Dat lijkt me meer te zeggen over de toonhoogte van een stem dan het gemiddelde over de harmonischen.

(Opmerking: 's' en 'f' klanken misschien beter vermijden aangezien die geen mooi spectrum hebben, maar een ruiskarakter hebben)
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Berichten: 37

Re: Frequenties/amplitudes meten

Met piek bedoel ik een ''uitschieter''. De lijn van de frequentie loopt telkens over nul en elke keer als er een woorddeel wordt gezegd schiet de frequentie omhoog. De laagste frequentie is dus telkens 0....

Kan ik misschien in een bericht een foto toevoegen van mijn grafiek, op een andere manier dan een URL invoegen?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Frequenties/amplitudes meten

Je kan afbeeldingen uploaden door onderaan het venster via 'bladeren' het bestand te selecteren op je computer en dan op 'upload' te klikken.

Dan wordt die afbeelding automatisch onderaan je bericht geplakt.

Je kan die afbeelding ook tussen je tekst plaatsen door in het balkje erboven 'beheer bijlagen' op je bijlage te klikken.

Dan wordt er een stukje code geplakt op de plaats waar je cursor staat.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Berichten: 37

Re: Frequenties/amplitudes meten

Bedankt! Ik heb nu de afbeelding van het stukje spectogram ingevoegd waar ''Melk - brood – ei-e-ren- kaas – ham – sa-la-mi – cho-co-la'' wordt gezegd. Dus elke piek is een woorddeel en de frequentie is telkens nul, behalve bij de pieken....
Bijlagen
Spectogram.jpg
Spectogram.jpg (46.26 KiB) 477 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Frequenties/amplitudes meten

Als je gewoon geïnteresseerd bent in de toonhoogte van iemands stem, dan kijk je naar de laagste frequentie bij zo'n 'piek'.

Maar als je ook met de klankkleur rekening wil houden (hoe de energie verdeeld is over de harmonischen), dan moet iemand met meer ervaring in de audiowereld er even bijkomen.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Berichten: 37

Re: Frequenties/amplitudes meten

De klankkleur zou heel mooi zijn, maar ik denk dat dat te ingewikkeld wordt.

Maar hoe lees ik de laagste frequentie af?

Reageer