Springen naar inhoud

Additiepolymerisatie

• Log in om te kunnen reageren

BramBMW

BramBMW

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 januari 2011 - 20:26

Hallo,

Woensdag heb ik een toets scheikunde over polymeren.
Een paar dagen geleden heb ik van mijn scheikunde leraar oefen vragen gekregen. Ik heb deze gemaakt en met hem doorgenomen. van 1 vraag (5d) wilde hij het antwoord niet geven aangezien deze vraag ook in de toets zal zitten. Kan iemand mij hier misschien mee helpen?

Opgave 5: Additiepolymerisatie

Een veel gebruikte plastic is polyvinylchloride, PVC. Het monomeer hiervan is vinylchloride(monochlooretheen)

a) Geef de stuctuurformule van 3 repeterende eenheden van PVC. Deze vraag had ik goed.

Bij het opstarten van deze reactie spelen radicalen een rol. Een radicaal ontstaat als een atoombinding on tweeŽn breekt, waarbij elk van de overblijvende molecuuldelen een los elektron overhoudt. Dit losse elektron wordt aangegeven met een stip.

Bij de vorming van PVC wordt de polymerisatie gestart door radicalen die ontstaan uit dibenzoylperoxide, doordat van dit molecuul de binding tussen de zuurstofatomen breekt:

Dibenzoylperoxide.jpg

b) Schrijf de vergelijking in structuurformules op van de omzetting van dibenzoylperoxide in radicalen. deze had ik ook goed

Een radicaal reageert met een molecuul vinylchloride, waarbij dat molecuul zelf een radicaal wordt. Dit reageert dan met een volgend molecuul vinylchloride, enzovoorts.

c) Geef de structuurformule van het uiteinde van een PVC-molecuul dat bestaat uit het initiatieradicaal en twee eenheden vinylchloride. deze had ik ook goed.

maar nu:

Een polymeermolecuul wordt ook afgestoten door een radicaal van dibenzoylperoxide.

d) Beschrijf en verklaar hoe je invloed kan uitoefenen op de lengte van het gemiddelde PVC-polymeer.

Bij deze laatste vraag liep ik volledig vast. Mijn leraar heeft wel 1 tip gegeven. Het antwoord heeft te maken met radicalen. Ik heb dagen aan deze vraag gezeten maar ik kom er niet uit. Kunt u mij alstublieft helpen?

Met vriendelijke groet,

Bram de Wilde

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 januari 2011 - 21:47

Invloed uitoefenen op de lengte, doet me denken aan het beŽindigen van de ketenreactie, die typisch ook nood heeft aan een vrij radicaal, opdat twee vrije radicalen met elkaar zouden kunnen combineren tot een elektronenpaar.

Dit noemt men terminatie:

terminatie, dat gebeurt of door combinatie of door disproportionering. Terminatie bij radicaalpolymerisatie vindt plaats als twee vrije radicalen met elkaar combineren en zodoende het polymerisatieproces stopzetten.

"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures