Moment bepalen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 53

Moment bepalen

Beste wetenschappers,

Voor een opdracht in mijn opleiding mag ik mijn vrije tijd besteden aan het uitpuzzelen van de onderstaande opgave. Aangezien deze stof vrijwel nieuw voor mij is, is elk stapje wat ik hierin zet een stapje naar een volgende vraag... Wie kan me helpen?
torquesleutel.png
torquesleutel.png (99.09 KiB) 119 keer bekeken
Ik dacht te moeten beginnen met het werken vanuit de X:as waarbij A het beginpunt is. Twee handen, dus ook twee krachten, dus ook twee berekeningen.

Gestart met Fb heb ik het volgende in gedachten: Fb= 40 x cos25 = 36,25 (kracht) x 2,5m = 90,63 Nm

Vanuit de Y-as: 40 x sin25 is 16,9 x 2,5 m = 42,26 Nm. Totaal 132,89 maar daarbij komt nog de berekening van Fc.

Ben ik hiermee op de juiste weg?

Tweede vraag: Punt A maakt 20graden ten opzichte van? Hiermee moet ik toch niets doen, omdat de twee krachten/handen haaks op de constructie liggen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Moment bepalen

Gestart met Fb heb ik het volgende in gedachten: Fb= 40 x cos25 = 36,25 (kracht) x 2,5m = 90,63 Nm
Deze klopt, dwz als je hiermee bedoelt de component van de kracht van hand b op de hefboom. Maar je hebt het over x- en y-assen, en het belang daarvan zie ik niet. Je moet het moment van de beide krachten samen om de bout in put A berekenen, meer niet.

Om met M=F·d te mogen rekenen moet je
  1. de component van de kracht loodrecht op de hefboom berekenen,
  2. of je moet de arm meten over een lijn door het draaipunt en loodrecht op de kracht.


De eerste methode is hier eenvoudiger. Met je "X" berekening pas je die eerste overigens al toe.

Wel mag je dat zo niet noteren. De = tekens betekenen "is gelijk aan". Als je schrijft a=b=c houdt dat dus ook in dat a=c :
Fb= 40 x cos25 = 36,25 (kracht) x 2,5m = 90,63 Nm
en de kracht loodrecht op de hefboom is niet 90.63 Nm . Notatie is dus illegaal

Schrijf dus:
Fb= 40 x cos25 = 36,25 N (loodrecht op de hefboom)

Mb = 36,25 x 2,5m = 90,63 Nm
reken nou ook diezelfde kracht loodrecht op de hefboom voor Fc eens uit, op dezelfde wijze, en daarna ook het moment van Fc. Tel daarna beide momenten op. Klaar.

De hoek van 20° is hier een volslagen overbodig gegeven.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 53

Re: Moment bepalen

Dag Jan,

Bedankt voor de opmerkingen.

De gedachte achter het verhaal van de x-en y-as moet je meer lezen als een horizontale en verticale kracht. Omdat sin en cos ook gebruikt worden heb ik hier direct de benaming x-en y-as aan gekoppeld.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Moment bepalen

Prima, maar je hebt ze nergens voor nodig. Voor het moment tellen alleen de krachtcomponenten loodrecht op de arm.
torquesleutel2.png
torquesleutel2.png (17.73 KiB) 125 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer