Nitraat/nitriet neer laten slaan

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 4

Nitraat/nitriet neer laten slaan

hallo,

ik heb een aquarium, en een typisch euvel bij aquaria is het nitraat/nitriet gehalte, ik wil nu controleren of ik hiervan (teveel) in mijn aquarium heb en wil dit dus eerst testen met een neerslag reactie. Nu weet ik dat nitraat en nitriet wat dit betreft niet zo reactief zijn. Nu hoopte ik dat hier wat mensen zijn die weten of er een stof is die neerslaat met beiden of een van deze beide, en of hier particulier aan te komen is.

alvast bedankt!

Berichten: 111

Re: Nitraat/nitriet neer laten slaan

Beschik je toevallig over een BINAS? ( ik helaas niet meer )

Daar staat een mooie tabel in over neerslagreacties. Misschien helpt dit topic je? http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=14006

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Nitraat/nitriet neer laten slaan

"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 4

Re: Nitraat/nitriet neer laten slaan

ik heb een binas, en als ik mij niet vergis spreken jullie van tabel 45, dit was wel voor de hand liggend en had ik daarom ook al raad gepleegd. Het punt is echter dat nitraat gewoon niet reactief is, ook in de binas staat bij elke stof een g, wat voor goed oplosbaar staat. Het grootste probleem in het aquarium is echter niet het nitraat maar nitriet. Dit wordt door bacterien van nitraat gemaakt, en is wel heel giftig. Maar om een grond te vormen om waardes te controleren wil ik eerst kijken of ik nitraat neer kan laten slaan.

Berichten: 1

Re: Nitraat/nitriet neer laten slaan

Ik denk niet dat dit gaat lukken. Het is misschien wel mogelijk om nitriet neer te laten slaan, maar wanneer je 1,0 mg/L nitriet in het water hebt is dat al veel te veel. Dan zou je dus iets meer dan 1 milligram neer kunnen laten slaan, met het metaal erbij.

Verder zitten er in kraanwater al heel veel verschillende ionen, (laat staan aquariumwater) waarvan er een aantal waarschijnlijk ook neer zullen slaan als je een bepaalde stof toevoegt, waardoor je meting onbetrouwbaar wordt.

Reageer