wortel(a)+wortel(b) = c (wortel wegwerken)

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 115

wortel(a)+wortel(b) = c (wortel wegwerken)

Hallo,

Kan iemand mij vertellen hoe c is te schrijven zonder wortels (en dus ook zonder macht 1/2)

Ik ben al een eind gekomen, maar ik twijfel aan het eindresultaat.

Mercy

Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Re: wortel(a)+wortel(b) = c (wortel wegwerken)

Wat 01mercy waarschijnlijk bedoeld is dit:

stel je hebt [wortel]9 + :shock: 16, dan is dit samen als antwoord, dus als c -> 7.

Doe ditzelfde nu ook voor niet mooie wortels, zoals [wortel]7 + [wortel]8. Want wat zou hier nu de c voor moeten zijn.

Edit: ik dacht dat hier al een vraag en dus topic over bestond, maar ik kan hem niet zo snel vinden...
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Berichten: 115

Re: wortel(a)+wortel(b) = c (wortel wegwerken)

Hallo daar,

Het fijne van regelmatig een bezoekje aan het forum vind ik, dat ik hier gereflecteerd wordt als ik iets niet duidelijk neer zet. M.a.w. je wordt geforceerd om duidelijk te zijn.

Laat ik het daarom nog eens proberen.

Aan de hand van mijn uitwerking zal je waarschijnlijk wel snappen wat ik bedoel met wortels wegwerken.

De uiteindelijke vraag is of sqrt(a)+sqrt(b) = c zonder wortel/macht(1/2) te schrijven is, en of de laatste regel juist is aan de beginregel.

sqrt(a) + sqrt(b) = c

(sqrt(a) + sqrt(b))^2 = c^2

a + 2sqrt(a)sqrt(b) + b = c^2

a + 2sqrt(ab) + b = c^2

2sqrt(ab) = c^2 - a - b

(2sqrt(ab))^2 = (c^2 - a - b)^2

4ab = (c^2 - a - b)(c^2 - a - b)

4ab = c^4 - ac^2 - bc^2 - ac^2 + a^2 + ab - bc^2 + ab + b^2

4ab = c^4 - 2ac^2 - 2bc^2 + a^2 + b^2 + 2ab

- c^4 = - 2ac^2 - 2bc^2 + a^2 + b^2 - 2ab

c^4 = 2ac^2 + 2bc^2 - a^2 - b^2 + 2ab

Gebruikersavatar
Berichten: 296

Re: wortel(a)+wortel(b) = c (wortel wegwerken)

Dat vergelijkingen lijken me correct, maar als je c wilt weten zul je toch nog een 4-de machtswortel moeten trekken.

Het enige wat je doet is eigenlijk de bovenstaande vergelijking veel ingewikkelder opschrijven. Waarom zou je dat doen? Ik zie weinig nut in onderstaande notatie.

Nieuwe som:

Toon aan dat je

c^4 = 2ac^2 + 2bc^2 - a^2 - b^2 + 2ab

kunt schrijven als

sqrt(a) + sqrt(b) = c
"Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted." (A. Einstein)

Re: wortel(a)+wortel(b) = c (wortel wegwerken)

Het was een opgave om dit zonder wortels te schrijven

In de laatste paar regels heb ik getracht om het een beetje op te schonen. Maar inderdaad, veel nut lijk het mij ook niet. Je moet alleen in de gaten houden dat je geen negatieve getallen onder de wortel tekens zet.

Mercy

Reageer