Leren programmeren

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 242

Leren programmeren

Ik ben vrij nieuw in het programmeren. Ik heb op school enkele lessen C-Code gehad, simpel looplichtje enzo op de STK-500.

Nu wil ik eigenlijk thuis mijn programmeer skills verder ontwikkelen. Ik heb alleen geen idee hoe (wat te programmeren zegmaar).

Als ik op internet zoek vind ik alleen discussies op fora die nergens toe leiden of betaalde cursussen. Het mag wel geld kosten maar met moet wel leuk blijven (het liefst gratis dus, de programma's om in te programmeren gratis te downloaden zijn).

Welke taal wil ik leren? Ik zat te denken aan verder gaan met C-Code of Java omdat Java ook vrij populair is.

Iemand leuke suggesties of andere ideeën?
HBO Elektrotechniek student 3de jaar

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Leren programmeren

Wat wil je ermee bereiken op termijn?
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 242

Re: Leren programmeren

Dat is een hele goede vraag!

Stom gezegd: ik wil kunnen programmeren.

Op school gaan we het over een maand of 7 weer een hoop krijgen. Ik wil mijzelf daar nu op spelenderwijze al op voor gaan bereiden door te oefenen met programmeren (en er misschien zelfs een leuke hobby op na houden).

Toen dacht ik 'ja, ik ga in mijn vrije tijd programmeren'. Echter stopte de pret al snel toen ik geen idee had wat ik dan moet programmeren en in welke taal en welk programma ik daar voor nodig heb.

Eigenlijk ben ik best wel een noob als het op programmeren aan komt.
HBO Elektrotechniek student 3de jaar

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Leren programmeren

Ik zie dat je elektrotechniek doet, dan ga je meer hebben aan C dan Java. C is nochtans iets moeilijker.

Maar als je geen duidelijk doel hebt, is het moeilijk te zeggen wat je zou moeten doen. Vrijwel alle programmeertalen zijn gratis. ;)
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 22

Re: Leren programmeren

programmeertalen zijn gratis.

Ik zit zelf op mechatronica 2e jaar. en ik heb in het eerste jaar, eerst C geleerd en daarna JAVA. C had ik snel onder de knie, JAVA had ik heel wat meer moeite mee.

Wat wil je programmeren? Wil je software maken? Of wil je net als met een STK500 hardware programmeren?

Met JAVA kan je bijvoorbeeld een spelletje programmeren, een rekenmachine maken, of je kan met java applet, codes schrijven voor websites e.d.

Als je meer houdt van fysieke dingen dan zou ik verder gaan met C programmeren. Een STK500 kan je programmeren, maar daar kan je ook nog andere dingen acher hangen (zoals een robotarm). Voor een schoolopdracht heb ik een robotarmpje geprogrammeerd in C, met een STK500. Het ding had 6 motoren, dus dat was wel leuk. Als je interesse hebt wil ik wel voor je opzoeken wat voor type robotje dat is (volgens mij valt het wel mee kwa prijs).

Of je kan een ander programmeersetje kopen.

op school gebruiken we een Xylinx setje, daarmee kan je ook een 7-led display aansturen e.d.

Je programmeert hierbij of met een soort c-code of met waarheidstabellen. (als je interesse hebt kan ik je wel wat doorsturen).

Nog een andere optie is het bestellen van een PIC-processor. Ik heb zelf echter geen ervaring met deze processors, maar een studiegenoot van me deed er al van alles mee op de HAVO. Dat moet dus ook wel te doen zijn. Een PIC-processor is een soort kleinere PLC, waarmee je LED's of motortjes kan aansturen, die reageren op inkomende signalen (sensoren of knoppen of iets dergelijks)

Gebruikersavatar
Berichten: 1

Re: Leren programmeren

Heb je voor mij de C code voor het programmetje van de robotarm met 6 motoren? Ik wil hier graag mee aan de slag.

Reageer