Springen naar inhoud

Kinematica oef.

• Log in om te kunnen reageren

Toppert

Toppert

• 0 - 25 berichten
  • 24 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 januari 2011 - 16:41

Vraag:
Een steen wordt vanaf een rots in zee gegooid en het geluid dat hij het water raakt wordt 3,4s later gehoord. Als de snelheid van het geluid 340 m/s is, hoe hoog is dan de rots?

Oplossing:
De opgave moet in 2 delen worden opgesplitst. Een rechtlijnige beweging waar de steen valt met a=9,81, v0=0 en met t/x/v onbekenden;

Het tweede deel is het geluid van de weerkaatsing waarbij we weten dat de snelheid 340 m/s gaat over een afstand x.

Verder geraak ik momenteel niet. Volgens mij moet je eerst de werkelijke tijd in seconden vinden dat de steen valt. Eenmaal dat je de tijd hebt waarvoor de steen valt tot het water kun je het oplossen (met x=at^2/2)

Iemand een idee hoe? Enige oefening die ik tot nu toe niet heb kunnen oplossen :/

Bedankt.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Toppert

Toppert

• 0 - 25 berichten
  • 24 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 januari 2011 - 16:53

x=x0+vot+at^2/2 waarbij we onze as zo kunnen kiezen zodat x0=0 en a=+9,81. V0 is ook nul (de steen wordt losgelaten).
Dat levert dus x=0+0+4,9t^2 waarbij we 2 onbekenden hebben. T=3,4 kan hier niet worden gebruikt aangezien dat de tijdspanne is voor het traject naar beneden+naar boven?

EDIT: Ik zie dat je het gewist hebt? ;)

Veranderd door Toppert, 18 januari 2011 - 16:54

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5441 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 18 januari 2011 - 17:22

Stel de hoogte van de rots op h en beginsnelhied =0 m/s
Dan is h gelijk aan: h=1/2 .g .t^2 met t is de tijd die verstreken is van moment van loslaten tot het moment dat de steen het water raakt.
Op dat moment gaat er een geluidsgolf naar boven over een afstand h , de geluidsgolf doet er dus t1=h/340 seconden over om de steengooier te bereiken. Nu is t+t1=3,4 dus:t+h/340=3,4 Vervang in deze formule h door ..........

Toppert

Toppert

• 0 - 25 berichten
  • 24 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 januari 2011 - 17:33

Stel de hoogte van de rots op h en beginsnelhied =0 m/s
Dan is h gelijk aan: h=1/2 .g .t^2 met t is de tijd die verstreken is van moment van loslaten tot het moment dat de steen het water raakt.
Op dat moment gaat er een geluidsgolf naar boven over een afstand h , de geluidsgolf doet er dus t1=h/340 seconden over om de steengooier te bereiken. Nu is t+t1=3,4 dus:t+h/340=3,4 Vervang in deze formule h door ..........

Dank u ;) Een stomme fout, ik zat me zo te concentreren op de kinematicaformules dat ik geen rekening heb gehouden met de simpele v=x/t. Het lukt nu, Bedankt :P

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures