Dubbele binding?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

Dubbele binding?

Beste mensen,

in mijn scheikunde boek zie ik de termen aldehydegroepen en ketongroepen. Dit zijn soorten koolhydraten. Het verschil tussen beide is dat bij een aldehydegroep de dubbele binding aan het einde van een keten voorkomt, en bij een ketongroep niet.

Nou is mijn vraag dus wat dit uitmaakt. Dus waarom zijn de dubbele bindingen op verschillende plaatsen.

Ben niet echt goed in SK!

Vraag 2: wat is suikeroxidatie?

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Dubbele binding?

Wat je zegt klopt niet helemaal, een aldehyde en een keton zijn beide functionele groepen. Zo is formaldehyde wel een aldehyde maar geen suiker, hetzelfde geldt voor aceton, dit is een keton maar geen suiker.

Het verschil tussen beide is dat bij een aldehyde op het einde van de keten een koolstofatoom voorkomt met daarop een dubbel gebonden zuurstofatoom en bij een keton dit ergens in het midden voorkomt. In het eerste geval heb je dus te maken met iets van de vorm R - HCO, terwijl in het tweede je dit kan schrijven: R - CO - R .

Beide structuren komen ook voor bij suikers of koolhydraten. Afhankelijk van de functionele groep heb je te maken met een andere soort suiker. Zo spreekt men bijv. van aldohexoses en ketohexose, het is belangrijk om te beseffen dat beide structuren verschillend zijn. Dit is namelijk het enige verschil tussen bijvoorbeeld glucose en fructose. (Zie ook afbeeldingen)
Glucose_fructose.gif
Glucose_fructose.gif (3.35 KiB) 112 keer bekeken
wat is suikeroxidatie?
Dit heeft te maken met een extra zuurstof die ofwel op de aldehyde functie staat ofwel op het terminaal koolstofatoom.

Bekijk het voorbeeld eens onder puntje 2 'important reactions'.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Reageer