Optica: interferentie- en diffractie-effecten combineren

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 100

Optica: interferentie- en diffractie-effecten combineren

In mijn handboek wordt het volgende gedaan:

* ten eerste wordt interferentie ingevoerd. Het patroon gevormd bij een dubbelspleetexperiment (experiment van Young) wordt verklaard. Er wordt verondersteld dat de spleten nauwer zijn dan de golflengte, opdat we diffractiefenomenen verwaarlozen. Dit wil zeggen een spleet S1, die als nieuwe secundaire bron fungeert (Huygens principe), heeft dezelfde intensiteit in alle richtingen.

Afbeelding

* ten tweede wordt het diffractiepatroon bestudeerd, gevormd als licht door één enkele spleet gaat, waarbij de spleet nu wel breder is dan de golflengte van het licht: iedere spleet zendt nu zijn licht niet meer uniform in alle richtingen uit.

Mijn vraag is nu hoe ik die beide effecten moet combineren?

Bedankt! Uw aller Box...
Das ist nicht einmal falsch. - Wolfgang Pauli

Gebruikersavatar
Berichten: 393

Re: Optica: interferentie- en diffractie-effecten combineren

sorry, ik snap je vraag niet..

wat wil je combineren en waarom?
Het is zwart met een witte dop en het lijnt je opstelling uit... Calibrero

Het is groen en het synchroniseert je signaal... Kermit de Trigger

Als je teveel energie hebt, kun je beter een andere baan zoeken.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.525

Re: Optica: interferentie- en diffractie-effecten combineren

Box schreef:* ten tweede wordt het diffractiepatroon bestudeerd, gevormd als licht door één enkele spleet gaat, waarbij de spleet nu wel breder is dan de golflengte van het licht: iedere spleet zendt nu zijn licht niet meer uniform in alle richtingen uit.

Mijn vraag is nu hoe ik die beide effecten moet combineren?
In dit java applet kun je de spleetbreedte groter maken dan de golflengte. Je combineert zodoende interferentie en diffractie, en je kunt het resultaat meteen zien.

Gebruikersavatar
Berichten: 100

Re: Optica: interferentie- en diffractie-effecten combineren

Je hebt gelijk, mijn post was haastje-vlug geschreven...

* de beschouwde diffractie is Fraunhofer diffractie (dus het scherm is veel verder van de spleten dan de afstand tussen de spleten)

* ik ken de lichtintensiteit op het rechtse scherm in functie van de hoek t voor één enkele spleet met breedte a. (=louter diffractie) (de hoek t is de hoek tussen de normaal op het scherm en de rechte tussen de spleten en het beschouwde punt op het rechtse scherm)

* ik ken de lichtintensiteit op het rechtse scherm in functie van de hoek t voor twee spleten met zeer kleine spleetbreedte (kleiner dan de golflengte). (=louter interferentie; deze kleine spleetbreedte onderstelt dat de secundaire bronnen S1 en S2 (wavelets, principe Huygens) in alle richtingen dezelfde intensiteit uitzendt)

Hoe vind ik nu de intensiteit in functie van de hoek voor twee spleten met spleetbreedte a ?

Ik vind op het internet niet veel, misschien omdat ik andere definities en termen gebruik, daarom vraag ik het hier eens ;) .

Ik weet hoe het er ongeveer uitziet: een vermenigvuldiging van deze twee functies; k' weet het echter niet precies. Op het internet stond iets van convolutie?

Gegroet,

de nieuwsgierig afwachtende, maar toch geduldige Box.
Das ist nicht einmal falsch. - Wolfgang Pauli

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Optica: interferentie- en diffractie-effecten combineren

http://en.wikipedia.org/wiki/Diffraction_formalism

Afbeelding

Kan je daar iets mee?

Als je iets in de tekst niet verstaat, kan je dat gerust vragen dan.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 393

Re: Optica: interferentie- en diffractie-effecten combineren

ah kijk, nu snap ik je.

je plaatje verwarde me ;-)

volgens mij veranderd er aan de formules niet zoveel, je moet ze inderdaad samenvoegen;

gevoelsmatig doe je dit: je maakt eerst het interferentiepatroon op basis van de dubbele spleet (veel kleine lijntjes) en daar overheen teken je het interferentiepatroon van een enkele brede spleet (sinc functie).

Wiskundig heet dit formules samenvoegen inderdaad convolutie.

Ik kan je aanraden om Hecht er eens bij te pakken (da's een boek over optica), hoofdstuk 10.2. Hier staat het heel duidelijk in uitgelegd (inclusief formulewerk)

beantwoordt dat je vraag?
Het is zwart met een witte dop en het lijnt je opstelling uit... Calibrero

Het is groen en het synchroniseert je signaal... Kermit de Trigger

Als je teveel energie hebt, kun je beter een andere baan zoeken.

Gebruikersavatar
Berichten: 100

Re: Optica: interferentie- en diffractie-effecten combineren

beantwoordt dat je vraag?


ruimschoots, bedankt. ;)
Das ist nicht einmal falsch. - Wolfgang Pauli

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Optica: interferentie- en diffractie-effecten combineren

Voor de volledigheid: sinc(x)=sin(x)/x

en

Afbeelding
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Reageer