Springen naar inhoud

Werking glucosemeter

• Log in om te kunnen reageren

Femkuhhh

Femkuhhh

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 januari 2011 - 20:23

Voor mijn profielwerkstuk over het bloedsuikergehalte wil ik ook uitleggen hoe de glucosemeter werkt. Dit staat wel uitgelegd in de handleiding, maar ik heb er toch een paar vragen over. Dit heb ik tot nu toe:

Voor het bepalen van de bloedglucosespiegel is gebruik gemaakt van een glucosemeter, namelijk de Accu-Chek Sensor. Het meetprincipe berust op het volgende: het enzym glucose-dehydrogenase zet de glucose in het bloedmonster om in gluconolacton. Hierbij komt een elektron vrij dat een verbinding aangaat met hexacyanoferraat (III), waarbij de gereduceerde vorm onstaat, namelijk hexacyanoferraat (II). Op de teststrip bevinden zich twee elektroden en doordat er een elektrische spanning loopt tussen die elektroden wordt hexacyanoferraat (II) weer omgezet in hexacyanoferraat (III). Hierdoor ontstaat er een kleine stroom die door de meter wordt gelezen. De meter zet het signaal vervolgens met behulp van een codechip om in de leesbare gegevens op het scherm. Hoe hoger dus de concentratie glucose in het bloed, hoe groter de stroom is die er gaat lopen en hoe hoger de waarde die zal worden aangegeven op het scherm.

Een paar vraagjes: Hoe wordt hexacyanoferraat(II) dan weer omgezet in hexacyanoferraat(III)?
En de laatste zin heb ik zelf verzonnen. Leek me logisch, maar weet niet zeker of dit klopt?
En klopt de rest van t stukje ook gewoon?
Alvast bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

jheusdens

jheusdens

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 februari 2011 - 13:38

in de folder van de meter heb ik kunnen vinden dat de eindpuntsbepaling biampèrometrisch gebeurt.

hieruit leid ik af dat er in de chip twee inerte elektroden zitten.
over deze elektroden wordt een klein potentiaal verschil aangelegd. Bij deze potentiaal kaan alleen de oxidatie van Fe(II) optreden: ( Fe(II) --> Fe(III) + e ) bij de anode en reductie van Fe(III) bij de kathode. de stroom geleiding hangt dus af van het koppel (Fe3+/Fe2+). De stroom geleiding wordt gebruikt om het eindpunt van de reactie te bepalen. wanneer er geen geleiding meer is is het eindpunt van de reactie bereikt.

Er gaat een stroom lopen zodra er Fe(III) gevormd wordt uit Fe(II) wanneer al het Fe(II) is omgezet loopt er geen stroom meer door het circuit (minimum stroom), door de selectieve elektrode potentiaal kunnen geen andere stoffen reduceren of oxideren aan de elektrode. Met behulp van een ampère meter in de chip kan de totaal doorgelaten stroom tijdens de reactie worden geregistreerd. Deze hoeveelheid staat maat voor de omgezette hoeveelheid Fe(II) en daarmee weer voor de omgezette hoeveelheid glucose.

in principe staat een ampère gelijk aan 6*10^18 elektronen. elke elektron staat in theorie voor de omzetting van een Fe(II) in een Fe(III) en dus een molecuul glucose. een mol is gelijk aan 6,02*10^23 moleculen aan de hand hiervan zou de glucose concentratie uitgerekend kunnen worden. echter licht dit in de praktijk niet zo eenvoudig omdat er rekening moet worden gehouden met de effectiviteit van de omzetting van Fe(III) naar Fe(II) door glucose, en mogelijke matrix effecten. het apparaat zal voor een nauwkeurige bepaling gekalibreerd dienen te worden m.b.v. verschillende glucose standaarden.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures