Springen naar inhoud

Kenniscrisis?

• Log in om te kunnen reageren

ferry

ferry

• >250 berichten
  • 954 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 januari 2011 - 09:08

Beste mede-kennnisliefhebbers,

Het kan jullie moeilijk ontgaan zijn dat de plannen van het kabinet ingrijpende gevolgen zullen hebben voor studenten, universiteiten en hogescholen. Vrijdag 21 januari staat in het teken van demonstraties tegen de voorgestelde plannen.

Meer hierover op deze site:
https://kenniscrisis.nl/

Wat opmerkelijk is, is dat de demonstraties niet óf door studenten zijn georganiseerd óf door universiteitspersoneel, maar dat zij gezamenlijk stelling nemen. Zo vaak komt dat niet voor.

Grote vraag wat jullie eigenlijk vinden. Is het een overtrokken reactie van een stel verwende studenten en wetenschappers? Valt het allemaal wel mee? Zullen de plannen tot een afbraak van de Nederlandse kenniseconomie leiden? Of zal het juist een impuls geven?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Hannalore

Hannalore

• 0 - 25 berichten
  • 19 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 januari 2011 - 10:04

Ik denk dat bezuinigingen niet persé tot afbraak hoeven te leiden.
Echter, het feit dat het zo moeilijk wordt om langer te studeren of om een tweede master te doen, vind ik wel erg jammer. Je geeft mensen weinig tijd om zich te ontwikkelen. Ik ben als een dolle door mijn studie heengegaan en afgestudeerd toen ik daar misschien nog helemaal niet zo aan toe was. Ik was eigenlijk net iets te jong denk ik. Dat vind ik nu jammer.
In Duitsland is het in het geheel niet vreemd om op je dertigste nog te studeren. En hoewel ik bij hen soms denk: ´misschien kan je gewoon net ietsje meer doorwerken´ is daar wel meer ruimte voor ontwikkeling, wetenschap en studie. Studeren is in Belgie en Duitsland ook veel goedkoper.

Ik heb net gereageerd in een topic over passie, succes en streben (ik weet niet meer hoe het heet) en soms lijkt het alsof in Nederland alleen maar neergekeken wordt op studenten. Dat is toch dat bierzuipend tuig? Cultuur en wetenschap zijn vieze woorden. Of linkse hobbies. De noodzaak van goed wetenschappelijk onderwijs lijkt niet te worden gezien. Ik denk dat de Nederlandse kenniseconomie meer investering nodig heeft dan dit kabinet wil. En soms hoop ik ook dat Nederland gewoon uit de top tien valt. Dat zal ze leren.

luc

luc

• >100 berichten
  • 242 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 januari 2011 - 07:07

Ik ga volgend de huidige planning (en als alles natuurlijk goed gaat er kan altijd iets gebeuren), 5 jaar doen over mijn HBO studie. Ik betaal alles zelf. Als dit plan doorgaat en ik om wat voor rede dan ook nog een periode vertraging op loop dan zal ik bij mijn ouders moeten aankloppe 'pa, ma ik moet nog 1 vak herkansen en 3000 euro boete betalen, kan ik even wat lenen?' zomaar een voorbeeld hoor. Ik vraag mij af hoeveel der overheid sponsord aan een gemiddelde student die er 6 jaar over doet. Ik mag hopen voor ze dat het meer als 9000 euro is anders is het geen bezuinige maar gewoon extra inkomsten.

Ik voorzie geen problemen voor mijzelf persoonlijk, ik ben goed gemotiveerd en ga mijn HBO diplomma gewoon in 5 jaar halen. Echter vind ik het erg lijken op 1 groep uitmelken om zo op het totaalplaatje minder kosten te maken.
HBO Elektrotechniek student 3de jaar

ferry

ferry

• >250 berichten
  • 954 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 januari 2011 - 08:22

Uiteraard begrijp ik dat studenten voornamelijk zullen reageren op de boete als je langer studeert. Ik wil ik er wel even op wijzen dat dat niet de hele maatregel is en dat de gevolgen van de bezuinigingen verdergaand zullen zijn dan dat.

http://www.vsnu.nl/M...ien-miljoen.htm

http://www.vsnu.nl/S...ersiteiten..htm

http://www.trouw.nl/...ontslagen_.html

luc

luc

• >100 berichten
  • 242 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 januari 2011 - 09:39

In mijn vorige post zeg ik dat het 9000 euro is (3000 student 6000 school). Echter is het 6000 euro voor de school waarvan de student 3000 euro extra collega geld aan betaald dus maar 3000 euro kosten voor de school. (nog steeds veel maar nu zijn de getallen in ieder geval correct).

Ik heb na het lezen van de artikelen in ieder geval de petitie getekend (263.082 handtekeningen om 09.38 20/01/2011).

EDIT: mij kost de regeling in eerste instantie 0 euro extra dus het is niet dat ik wegens financiële redenen gemotiveerd ben om te zorgen dat de regeling niet doorgaat.

Veranderd door luc, 20 januari 2011 - 09:40

HBO Elektrotechniek student 3de jaar

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 januari 2011 - 12:44

Ik zag gisteren deze brief in Trouw: http://3.ly/w5h9

Met name die laatste zin vind ik wel treffend. Onderwijs is ontzettend belangrijk en daar moeten ze zeker niet op beknibbelen, maar ook oppassen dat de gevestigde orde zich niet "ingraaft" in een woud van bureaucratie en daarmee alle slagkracht is verloren. Want dan kun je er zoveel geld tegenop smijten als je wilt, zonde resultaat.

(uiteraard is dit lang niet overal van toepassing, maar het gevaar ligt wel op de loer bij zo'n grote entiteit als "het onderwijs")
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

ferry

ferry

• >250 berichten
  • 954 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 januari 2011 - 17:42

Het gaat anders om iets veel concreters dan "het onderwijs". En, om een trend van bezuinigingen die al zo'n 25 jaar aan de gang is. Inmiddels is de staatssecretaris zover dat universiteiten maar moeten interen op hun financiële middelen zodat zij de bezuinigingen kunnen doorstaan. Zonder daarbij te hebben bedacht dat het overgrote deel van die middelen bestaat uit gebouwen en infrastructuur. Daar kun je wel op interen natuurlijk, bijvoorbeeld door gebouwen te verkopen.

Allemaal mooi en aardig dat bezuinigingen de creativiteit van mensen aanwakkert. Alleen zal het hier alleen maar betekenen: een sector waar de werkdruk al te hoog is met nog minder mensen meer werk zal moeten worden verricht en studenten niet zo heel erg veel meer zijn dan gevallen die zo snel mogelijk een papiertje moeten krijgen omdat ze anders geld kosten (lees: 3000 euro boete voor elke langstudeerder).

lauwekoffie

lauwekoffie

• >25 berichten
  • 68 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 januari 2011 - 00:39

Ik vind heel eerlijk dat we met z'n allen niet zo moeten zeuren en gewoon aan de slag om onze bevoorrechte positie als student tot een succes te maken. Er zijn zovelen die deze kansen niet grijpen en als de kansen en mogelijkheden in de toekomst extra moeite gaan vergen, dan nog mogen we eigenlijk niet klagen.
Het feit dat universiteiten zelf ook geraakt worden als door de bezuiniging vind ik wel zeer kwalijk en is niet in de laatste plaats schadelijk voor het onderwijs. De kwaliteit staat immers door het toenemend aantal studenten zwaar onder druk. Dat ondervind ik dagelijks en daarom ondersteun ik de demonstratie.

Anderzijds vind ik dat dit kabinet de prioriteiten verkeerd legt. Allereerst is het wel een feit dat dit kabinet moet bezuinigen om de geleden schade door de economische crisis te herstellen. Dat er dus minder publiek geld beschikbaar is, begrijp ik. Er is echter niemand die mij ervan kan overtuigen dat de bezuiniging op het onderwijs - die geloof ik max. 400 miljoen oplevert - daadwerkelijk noodzakelijk is om onze staatsfinanciën te corrigeren, terwijl er anderzijds miljarden (!) worden uitgeven aan een nieuw gevechtsvliegtuig en dat men spreekt over een nieuwe kostbare missie in Afghanistan. Voor het vliegtuig bestaat - een volgens vele experts beter en bovenal goedkoper - alternatief en die nieuwe missie is een totaal zinloze verspilling van liquide middelen en - belangrijker nog - mogelijk mensenlevens.
Dat die missie er waarschijnlijk niet komt, doet niets af aan de scheve en foute perceptie van dit kabinet over datgene dat daadwerkelijk van belang is voor dit land.
Zoiets is aan mij onmogelijk uit te leggen en maakt wat mij betreft het argument over de noodzaak van de bezuiniging compleet absurd.

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 januari 2011 - 10:39

Nou ken ik zelf toch een aantal lanterfanters die onnodig lang over hun studie deden. Een zelfs 11 jaar voor een masters. Ik zelf heb een half jaar langer moeten doen om mijn studie dus ik vind 1 jaar meer best scherp.
Maar je moet toch die lanterfanters die onnodig stress op het systeem leggen aanpakken.
Als je meer dan vijf jaar doet over een HBO studie, zonder reden, zit je duidelijk op de verkeerde plaats.

We klagen allemaal dat de kwaliteit van het onderwijs achteruit gaat. Maar als er dan strengere regels worden gemaakt krabbelen we terug?

Ik zelf vind het nog niet zo'n slecht idee. 3000 euro is niet veel extra geld als je het vergelijkt met college geld in andere landen, maar het is net genoeg om studenten aan het werk te zetten en de studie in 4,5 jaar af te maken.

Al zou ik zelf de grens op 1,5 jaar zetten.

dirkwb

dirkwb

• >1k berichten
  • 4173 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 januari 2011 - 10:48

Als ik het goed begrijp is die 3000 euro boete verdeeld over 12 maanden dus extra collegegeld, als je dus over een HBO studie 5 jaar en 1 maand doet betaal je 3000/12 extra. Er moet bezuinigd worden en de maatregelen zoals deze zijn voorgesteld vind ik nog meevallen. Je mag bij een universitaire studie er 2 jaar langer over doen dan normaal, dat is wel redelijk. Dit systeem is in ieder geval beter dan het afschaffen van de basisbeurs of de beurs voor de masterfase.
Quitters never win and winners never quit.

317070

317070

• >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 januari 2011 - 13:57

Als ik het goed begrijp is die 3000 euro boete verdeeld over 12 maanden dus extra collegegeld, als je dus over een HBO studie 5 jaar en 1 maand doet betaal je 3000/12 extra. Er moet bezuinigd worden en de maatregelen zoals deze zijn voorgesteld vind ik nog meevallen. Je mag bij een universitaire studie er 2 jaar langer over doen dan normaal, dat is wel redelijk. Dit systeem is in ieder geval beter dan het afschaffen van de basisbeurs of de beurs voor de masterfase.

Het is in ieder geval beter. Maar het aantal onderzoekers in Nederland is al afgenomen met 10% in 1 jaar tijd, en dus met zulke maatregelen ben je in regelrechte contradictie met van Nederland een kenniseconomie te maken.

Ik denk dat de politici gelijk hebben dat dat een goede maatregel is voor hun 10-jarige carriere, maar Nederland schiet hier meteen in haar eigen voet (en beide knieschijven) voor de langere termijn. Studenten die, zelfs na enkele jaren langer studeren, afstuderen, brengen nog steeds meer op voor de maatschappij dan ze kosten. En DAT is precies wat er mis is met de maatregel. Eigenlijk knippen ze in hun opbrengsten.

Als je knipt in gehandicaptenzorg, gezondheidssector, openbaar vervoer, cultuur, enz. DAN knip je in je uitgaven. Als je knipt in het onderwijs, dan knip je juist in je opbrengsten. Het is alsof een slager die om uit de schulden te komen plots minder vlees verkoopt. Het slaat op niets.

Dat er iets moet gedaan worden aan pertinente lanterfanters, dat klopt, maar dat praat dit niet goed. Bovendien zou onderwijs onafhankelijk moeten zijn van het vermogen van je ouders.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 januari 2011 - 15:41

Nou ga ik de brutale stelling plegen dat een kenniseconomie niet tot stand komt door alleen investeren in onderwijs.

In mijn opinie is niet meer studenten en academische onderzoekers het antwoord. maar belasting verlaging voor technische bedrijven en investeren in innovatie projecten in samenwerking met bedrijven.

Dus niet het 'push' principe, waar we een hoop studenten door een technische opleiding heen jassen en maar hopen dat ze iets gaan doen met die opgedane kennis. Maar van 'pull' waarin technische banen het meest betalen.

We hebben niets aan knappe bollen in ivoren torentjes.

Maar goed, 1 miljard schrappen op onderwijs is natuurlijk enorm dom, daar gaat niets goed uitkomen.
Ik stel dus voor dat iedereen gaat protesteren voor dat.

jhnbk

jhnbk

• >5k berichten
  • 6905 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 januari 2011 - 18:04

Ik ben het volledig eens met de DePurpereWolf. Een groot deel van kennis moet mede komen uit innovatieve bedrijven maar deze hebben wel een input nodig vanuit onderwijs, met name: werknemers met voldoende kennis en resultaten van onderzoek uit de academische wereld.
Innovatieve bedrijven kunnen enkel bestaan indien de belastingsdruk niet te hoog is en de ontslagbescherming niet te lang/hoog is [1].
Verder is natuurlijk een goede economie van belang om investeerders aan te trekken.

In België zal er ook nog wel een moment komen waarop ze gaan snoeien op onderwijs. Eerst is er uiteraard een andere kat te geselen ;)

[1] Kooi, W., Ontslagbescherming en innovatie, In: Kwartaalschrift Economie , (2006) 1, p. 76-83
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Erik Leppen

Erik Leppen

• >250 berichten
  • 368 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 januari 2011 - 22:54

Een zelfs 11 jaar voor een masters.

Maar dáár bestond toch allang een regeling tegen? Als je je diploma niet binnen tien jaar hebt, vervalt het recht om je studiefinanciering bij slagen om te zetten in een gift (oftewel, dit wordt een schuld die je hoe dan ook moet terugbetalen). Deze uitzonderingsgevallen worden als ik het goed begrijp dus reeds "aangepakt".

Als je meer dan vijf jaar doet over een HBO studie, zonder reden, zit je duidelijk op de verkeerde plaats.

Probleem: wat voor de een "zonder reden" is is dat voor de ander nog niet. Wat nou als mensen gewoon heel veel vrijwilligerswerk doen voor de studentenvereniging? Ik noem maar wat hè. Als je daardoor de studentenvereniging (en je medestudenten en de school) helpt, maar er zelf vertraging door oploopt, wie is de overheid dan om jou daarvoor te straffen?

Een ander punt zijn zij die een tweede studie willen doen na voltooiing van hun eerste. Als de overheid hoogopgeleide leraren voor de klas wil, moeten ze de lerarenopleiding voor hoogopgeleiden (een vervolgstudie bedoeld voor mensen die hun masterdiploma reeds hebben) niet ineens drie keer zo duur maken (om maar een voorbeeld te noemen). Ik heb me er onvoldoende in verdiept om te weten of dit wordt voorgesteld, maar erg tactisch zou het niet zijn :P

Als je knipt in [knip] openbaar vervoer [knip] DAN knip je in je uitgaven.

Als niet-autobezitter en derhalve afhankelijk van het OV neem ik eerlijk gezegd enigszins aanstoot aan deze opmerking. Het lijkt te suggereren dat het OV een overbodige luxe is en eigenlijk nergens goed voor is. Maar ik denk dat als je het OV zou afschaffen bij wijze van spreken dat dan iedereen (ook zij die nu nog met de bus gaan) langer onderweg is omdat er dan op de weg geen doorkomen meer aan is.
Maargoed, de overheid ontvangt dan wel meer accijnzen van de benzine... maar dat zeggen ze er niet bij ;)

De andere voorbeelden die je noemt zijn overigens ook niet allemaal correct. Men heeft wel eens onderzoek gedaan naar de kosten van ziekteverzuim. Werknemers met een goede gezondheid zijn sowieso productiever. Snijden in gezondheidszorg is dus indirect ook snijden in inkomsten.

Ook al ging de topic daar niet over, wou ik dat toch even aankaarten.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8252 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 januari 2011 - 23:49

Ik zou zelfs nog verder willen gaan, de huidige vormen van scholen is niet meer geschikt voor de huidige economie en maatschappij.

Het beeld wat Sir Ken Robinson schets in zijn TedTalk is erg treffend

Problematisch is naar mijn mening vooral dat de boete voor langstuderen ook van toepassing zou zijn op mensen die een bestuursjaar doen of bijvoorbeeld bij geneeskunde co-schappen moeten lopen waarbij er niet voldoende plek is en zodoende vetraging oplopen. Dat we afmoeten van het stereotype eeuwige student is duidelijk, hoe we dit moeten doen is lastig in regels te gieten zonder sommige mensen hiermee te schaden.

Om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren zou ik zelf een voorstander zijn dat opleidingen een selectie aan de poort mogen doen en zodoende proberen om opleidingen minder massief te maken. Dit zal naar mijn mening de kwaliteit van een opleiding en de motivatie van een student ten goede komen.
"Meep meep meep." Beaker

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures