Springen naar inhoud

massa bepalen

• Log in om te kunnen reageren

pdeblij

pdeblij

• >25 berichten
  • 29 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 september 2005 - 17:21

Ik heb een vraag over het berekenen van de massa van een stof.

Stel je voor. Je hebt 0,5 gram van een vaste stof nodig, maar heb geen weegschaal om te wegen. Je enige hulpmiddelen zijn pipetten, maatkolven, en een enkele erlenmeyer. Je kan dus wel exacte volumes (van vloeistoffen) afmeten.

Mijn vraag is nu: hoe kan ik nauwkeurig 0,5 gram krijgen met alleen deze hulpmiddelen? Desnoods opgelost in water.

Alvast bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

caspervdw

caspervdw

• 0 - 25 berichten
  • 19 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 september 2005 - 19:55

Misschien iets met een verzadigde oplossing? Als je de conc. van een verzadigde oplossing weet.

pdeblij

pdeblij

• >25 berichten
  • 29 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 september 2005 - 20:08

kun je een voorbeeld geven ? en dit even uitleggen ? hoe bereken ik zoiets ?

caspervdw

caspervdw

• 0 - 25 berichten
  • 19 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 september 2005 - 21:03

Nou, als je weet dat een verzadigde oplossing 1g/L is, dan maak je een verzadigde oplossing (gewoon erbij blijven gooien totdat er wat onderin neerslaat), en neem je daar precies 500 mL van

pdeblij

pdeblij

• >25 berichten
  • 29 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 september 2005 - 21:03

maar stel nou dat ik maar 100 ml nodig heb ?

caspervdw

caspervdw

• 0 - 25 berichten
  • 19 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 september 2005 - 21:06

als je 100 mL verzadigde oplossing wil, dan moet je gewoon 100mL nemen.

als 500 mL al verzadigd is, kan je niet 100mL met dezelfde hoeveelheid opgeloste stof hebben.

Welke stof wil je eigenlijk? Wat is de concentratie in een verzadigde oplossing (of ionprodukt)?

pdeblij

pdeblij

• >25 berichten
  • 29 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 september 2005 - 20:06

Ik wil een aantal dingen van hekserij.nlk gaan bestellen, en dan ook eerst even een aantal van die receptjes uit proberen. Ik wil beginnen met gel omdat ik dat eerder heb gemaakt. Daar moet dus 0,5 gram natriumcarbomeer in. Het probleem is dat ik thuis geen weeginstrument heb dat nauwkeurig genoeg is om dit af te wegen. Ik ben ook niet vanplan om dat te gaan kopen ( vandaar deze topic ).

Maar als ik 100 ml verzadigde oplossing neem, zit hier natuurlijk nooit 0,5 gram in.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8246 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 september 2005 - 20:11

Als je zo nauwkeurig bezig moet gaan, dan werkt het ook niet om met verzadigde oplossingen te gaan werken.

Hoeveel kost het nou om een afgedankte bovenweger (geen analytische balans) aan te schaffen? kan nooit zo heel veel zijn. Gewoon een kwestie van rondvragen bij plaatselijke laboratorium(opleidingen)
"Meep meep meep." Beaker

pdeblij

pdeblij

• >25 berichten
  • 29 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 september 2005 - 20:21

maar hoe nauwkeurig kan je de massa bepalen zonder bovenweger ? JE kan het volume immers wel heel precies bepalen. Het zou denk ik wel mogelijk moeten zijn mbv een verzadigde oplossing. Hoe denken jullie er over ?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures