Liftkracht

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Liftkracht

Beste,

Wij moeten voor ons PWS gaan berekennen wat de liftkracht is van de vleugel die wij hebben gemaakt. Wij ging als volgt te werk:

Een blad van een ijzerzaag door de vleugel gedaan, gekeken hoeveel CM het blad doorbuigd (vleugel 53gram buiging 7.9CM dit was zonder wind) toen hebben wij de wind aangezet en gezien dat hij maar 6.9CM boog. Nu wil ik graag de kracht in N van de lift kracht. Zelf weet ik niet hoe ik dit moet doen, Hebben jullie misschien enig idee?

Ja natuurkunde is neit mijn best vak ;)

Groeten,

Qube

Berichten: 4.502

Re: Liftkracht

Vragen:

IJzerbladzaag ca. 310 * 10* 0.5 mm ?

Dwars door beide vleugels,waardoor goede inklemming en vleugellengte ca. 140 mm?

Platte zijde zaag // platte zijde vleugel ,vermoed ik wegens grote doorbuiging,dus een horizontale montage en geen verticale.

Waarom geen simpel doosprofiel ,oa omegaprofiel;ik neem aan dat een vliegtuigvleugel hooguit L/25-50 mag doorbuigen.Ik zag dat eens bij het maken van een bocht bij een DC8 (breedte ca 30-40 mtr als ik me niet vergis );daar zal wel een norm voor bestaan in de vliegtuigbouw.

Dit bladprofiel buigt bij een lengte van 30 cm door het eigen gewicht hooguit een cm door;dus maak je geen meet- of rekenfouten.?

Berichten: 2

Re: Liftkracht

oktagon schreef:Vragen:

IJzerbladzaag ca. 400 * 10* 1 mm ?

Dwars door beide vleugels,waardoor goede inklemming en vleugellengte ca. 170 mm?

Platte zijde zaag // platte zijde vleugel ,vermoed ik wegens grote doorbuiging,dus een horizontale montage en geen verticale.

Waarom geen simpel doosprofiel ,oa omegaprofiel;ik neem aan dat een vliegtuigvleugel hooguit L/25-50 mag doorbuigen.Ik zag dat eens bij het maken van een bocht bij een DC8 (breedte ca 30-40 mtr als ik me niet vergis );daar zal wel een norm voor bestaan in de vliegtuigbouw.
Bedankt voor het antwoord, hier even antwoord op je vragen, ten eerste moet je het neit te serrieus nemen. Maar het zaagblad is idd 400x10x1 mm, en het is zeg maar één vleugel waarmee wij het experiment hebben gedaan. inderdaad een horizontale montage. zaag zit ook goed ingeklemt ja.

Re: Liftkracht

Als onder een massa van m gram de ijzerzaag 79mm doorbuigt, dan is bij 69 mm de neerwaartse resultante nog ongeveer 69/79 m.g. Ofwel de draagkracht is 10/79 m.g. Met m=53g =0,053 kg krijg je een draagkracht van ca. 66 N.

Complicaties genoeg. Ten eerste is het massamiddelpunt van de vleugel niet per sé hetzelfde als het zwaartepunt van de draagkracht, hoewel bij een gewone rechte vleugel het verschil niet heel groot is.

Verder geeft een dragende vleugel een neuslastig moment, waardoor de zaag gaat wringen, de invalshoek kleiner wordt en daarmee de draagkracht. Je krijgt flutter, de vleugels gaan op en neer.

Maar da's allemaal theorie, voor een kwalitatieve studie is je proef nauwkeurig genoeg. Probeer of je de invalshoek kan vergroten en of je de windsnelheid kan varieren. Geef je overige metingen eens door. Heb je een vleugeloppervlak (m2)? Kun je de windsnelheid schatten (m/s)? Dan kun je nog leuke berekeningen doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Liftkracht

Misschien helpt dit hier een beetje
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Reageer