Springen naar inhoud

Concentratie nacl in zeewater

• Log in om te kunnen reageren

Jurick

Jurick

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 januari 2011 - 18:03

Hallo,

ik heb een vraag over een practicum. Ik moet voor mijn practicum berekenen hoeveel gram Cl- er in zeewater zit.
Maar ik heb geen idee hoe ik dit kan berekenen. Er zijn als het goed is 2 manieren voor. 1 manier is met een titratie van zilvernitraat.. Maar ik heb dan nogsteeds geen idee hoe ik het daarme uit kan rekenen. Er hoort ook nog een andere manier te zijn.. Iets met indampen miss??

Kan iemand mij verder helpen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

arne1612

arne1612

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 januari 2011 - 18:31

Als jij 100% zeker weet dat er naast water alleen maar NaCl zit in zeewater, moet je gaan indampen.
Dit is alleen niet het geval.
En zoek je nu hulp met de berekening of met de praktijk methode, want het ene moment heb je het over berekeningen, andere moment een praktijkproef die op titratie berust.

Jurick

Jurick

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 januari 2011 - 21:26

Ja ik moet eigenlijk weten met welke praktijk methode ik het kan berekenen....

Jurick

Jurick

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 januari 2011 - 21:35

Ik ben al achter 1 methode:

Dit doet men door het zeewater met een oplossing van zilvernitraat (AgNO3) te laten reageren, er ontstaat dan een wit neerslag van zilverchloride (AgCL), volgens:
NaCL + AgNO3 → AgCL(neerslag) + NaNO3
Naast het NaCL bevat het zeewater in geringe mate ook Magnesiumchloride (MgCL2) dit geeft met AgNO3 ook een wit neerslag van AgCL volgens:
MgCL2 + 2AgNO3 → 2AgCL(neerslag) + Mg(NO3)2
Door het gevormde neerslag af te filtreren, uit te wassen, te drogen en te wegen, kan men berekenen hoeveel chloride in het zeewater opgelost is.
Om te weten te komen hoeveel Magnesium- en hoeveel Natriumchloride er in zit , bepaalt men in een afzonderlijke proef het magnesiumgehalte, dit doet men door aan het zeewater een loogoplossing (bijvoorbeeld een KOH oplossing) toe te voegen er ontstaat hierbij een neerslag van magnesium hydroxide (Mg(OH)2) Dit is na uitwassen en drogen ook weer te wegen.
Men kan nu het gehalte van de afzonderlijke chloriden berekenen.

Nu heb ik dus nog een methode nodig;)

arne1612

arne1612

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 januari 2011 - 21:38

Misschien iets spectrofotometrisch? Geen ervaring met chloor, maar wie weet.

Veranderd door arne1612, 19 januari 2011 - 21:46

Jurick

Jurick

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 januari 2011 - 21:43

Nee volgens mij niet, want daar hebben we nog nooit iets over gehad en volgens mij moet dat wel...

Maar toch bedankt!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures