Springen naar inhoud

Welk component kan amp verminderen?


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Daimion

    Daimion


  • 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 januari 2011 - 18:03

Beste medelezers,

Ik vraag me een paar dingen af, namelijk: Een gloeilamp, slurpt die alleen het voltage omlaag door te branden, of het amperage? Of beide misschien?

Vervolgens vraag ik me af welke electronische component dit zelfde doet. Ik vermoed een weerstandje ofzo? Maar weet het niet meer allemaal, heb wel basis electronica bij mn wtb studie gehad, maar het is schijnbaar niet blijven hangen. ;)

Ik vraag me dit af trouwens omdat mijn auto mij telkens wil vertellen dat mijn lampen stuk zijn.. Terwijl mijn after market xenon juist goed schijnt :P En ik vermoed dat mijn boardcomputer van de auto gewoon het spanningsverschil over de lamp van de auto meet op 1 of andere manier. Dus hoop ik dat met een weerstandje ofzo op te lossen.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

317070

    317070


  • >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 januari 2011 - 18:28

Ik vraag me dit af trouwens omdat mijn auto mij telkens wil vertellen dat mijn lampen stuk zijn.. Terwijl mijn after market xenon juist goed schijnt ;) En ik vermoed dat mijn boardcomputer van de auto gewoon het spanningsverschil over de lamp van de auto meet op 1 of andere manier. Dus hoop ik dat met een weerstandje ofzo op te lossen.

Het is de stroom die wegvalt bij een kapotte lamp (of amperage als je wil). Dit kun je inderdaad modelleren met een weerstand.

Maar ik denk niet dat dat het probleem is. Ik vermoed eerder een probleem met je meetcircuit dan met de lamp zelf. Ik kan me niets anders voorstellen waardoor je lamp nog blijft branden, maar je boordcomputer denkt van niet.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-

#3

Daimion

    Daimion


  • 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 januari 2011 - 18:45

Als ik de standaard lamp aansluit geeft hij de storing niet aan.

De xenon verbruikt minder stroom/amp dan de standaard lamp. En daar reageert de boordcomputer op vermoed ik.

Oke, thnxs, een weerstand dus. Dan ga ik even precies uitzoeken hoeveel de xenon verbruikt en de standaard lamp en reken daar een weerstandje bij uit wat ik nog als extra in het circuit erbij zet.

Eens kijken of dat het probleem gaat verhelpen.

#4

Gringo

    Gringo


  • >100 berichten
  • 171 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 januari 2011 - 21:04

Zet de weerstand dan wel parallel over de xenon lamp, als je hem in serie zet wordt de stroom nog lager.

#5

sillyconmarc

    sillyconmarc


  • >250 berichten
  • 318 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 20 januari 2011 - 20:41

Beste medelezers,

Ik vraag me een paar dingen af, namelijk: Een gloeilamp, slurpt die alleen het voltage omlaag door te branden, of het amperage? Of beide misschien?

Vervolgens vraag ik me af welke electronische component dit zelfde doet. Ik vermoed een weerstandje ofzo? Maar weet het niet meer allemaal, heb wel basis electronica bij mn wtb studie gehad, maar het is schijnbaar niet blijven hangen. ;)

Ik vraag me dit af trouwens omdat mijn auto mij telkens wil vertellen dat mijn lampen stuk zijn.. Terwijl mijn after market xenon juist goed schijnt :P En ik vermoed dat mijn boardcomputer van de auto gewoon het spanningsverschil over de lamp van de auto meet op 1 of andere manier. Dus hoop ik dat met een weerstandje ofzo op te lossen.



Het is de stroom die wegvalt bij een kapotte lamp (of amperage als je wil). Dit kun je inderdaad modelleren met een weerstand.

Maar ik denk niet dat dat het probleem is. Ik vermoed eerder een probleem met je meetcircuit dan met de lamp zelf. Ik kan me niets anders voorstellen waardoor je lamp nog blijft branden, maar je boordcomputer denkt van niet.


idd. Hoe ze dat meten is mij onduidelijk. Misschien met een serieweerstand? Of de spanningsval over de leidingen? In ieder geval is het probleem hier de verminderde stroom waardoor het lijkt alsof de lamp stuk is.

Als ik de standaard lamp aansluit geeft hij de storing niet aan.

De xenon verbruikt minder stroom/amp dan de standaard lamp. En daar reageert de boordcomputer op vermoed ik.

Oke, thnxs, een weerstand dus. Dan ga ik even precies uitzoeken hoeveel de xenon verbruikt en de standaard lamp en reken daar een weerstandje bij uit wat ik nog als extra in het circuit erbij zet.

Eens kijken of dat het probleem gaat verhelpen.


Parallel dus...

Zet de weerstand dan wel parallel over de xenon lamp, als je hem in serie zet wordt de stroom nog lager.


Die weerstand moet dan wel zodanig zijn dat de totaal opgenomen stroom van de xenon lamp en de weerstand gelijk is aan de stroom opgenomen door de originele lamp. Serieuze weerstand dus...
Wil je eindelijk die dure computer aan het werk zetten...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#6

317070

    317070


  • >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 20 januari 2011 - 21:01

idd. Hoe ze dat meten is mij onduidelijk. Misschien met een serieweerstand? Of de spanningsval over de leidingen? In ieder geval is het probleem hier de verminderde stroom waardoor het lijkt alsof de lamp stuk is.

Je hebt daar veel mogelijkheden voor. Een weerstand waarover je de spanningsval meet, maar je kan ook bv de magnetische effecten rond de geleider meten. Je hebt er veel gespecialiseerde devices voor.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures