Springen naar inhoud

Lijnen-emissiespectrum

• Log in om te kunnen reageren

Kwintendr

Kwintendr

• >250 berichten
  • 768 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 januari 2011 - 18:56

Hallo,

Ik begrijp niet zo goed wat eigenlijk een lijnen-emisiespectrum is. Er ontstaan dan typische kleurlijnen voor een bepaald element?? Maar wat bedoelen ze hier mee en wat is hier de bedoeling van?

Groeten Kwintendr
Het Wetenschapsforum heeft ook een facebook pagina!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8937 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 januari 2011 - 19:18

Ik denk dat je emissielijnenspectrum bedoelt, of kortweg emissiespectrum. Inderdaad straalt ieder element licht uit van welbepaalde golflengtes. Stuur je het uitgestraalde (geëmitteerde) licht van zo'n element door een spectrum, dan zal het worden gebroken en zul je de uitgestraalde golflengtes als lijnen zien in het spectrum.

Zie bijvoorbeeld hier http://www.google.nl...ission spectrum

De bedoeling, of in ieder geval een mogelijke toepassing ervan is dat je aan de hand van de uitgezonden golflengtes kunt bepalen welke elementen ergens inzitten.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Kwintendr

Kwintendr

• >250 berichten
  • 768 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 januari 2011 - 20:10

Je zegt dat je het licht door een spectrum stuurt. Is dat spectrum dan een prisma? En die lijnen dan op die rechthoekige band, hebben die dan ook die kleuren of is dat een bepaalde waarde dat dan aan die lijn gegeven wordt omdat die bv meer naar links staat?

Groeten Kwinten

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8937 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 januari 2011 - 21:19

Nee sorry, ik was er niet bij met mijn hoofd en typte spectrum in plaats van prisma.
Het is hetzelfde idee als je in de natuurkundeles met wit licht doet. Alleen bestaat wit licht uit alle kleuren waardoor je een continu spectrum ziet. In het emissiespectrum zie je alleen die kleuren die door het betreffende element zijn uitgezonden. De google-link die ik je gaf laat een aantal voorbeelden zien.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Kwintendr

Kwintendr

• >250 berichten
  • 768 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 januari 2011 - 21:44

Wij hebben dat niet met proefjes gedaan in chemie. Alleen maar theorie. Maar blauw licht bv zal altijd aan de linkerkant van het spectrum komen te staan en rood rechts?

Groeten Kwinten

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures