Sterktebereking kokerprofiel

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Sterktebereking kokerprofiel

Hoi,

Voor de overkapping van ons terras moet worden berekend wat de afmetingen en materiaal dikte moeten zijn van een stalen kokerprofiel.

Wie kan mij helpen dit te berekenen?

De constructie gaat bestaan uit houten balken die aan de ene kant worden bevestigd aan de woning en aan de andere kant (waar het terras eindigt en het grasveld begint) moeten worden ondersteund door een stalen kokerprofiel welke om de 2,50 meter rust op palen. Op de balken komt veiligheidsglas.

De totale constructie (inclusief eventuele sneeuwlast e.d.) weegt ongeveer 125 kg per strekken de meter.

(zie tekening)

In verband met het breuk gevaar van het glas met het kokerprofiel maar minimaal doorbuigen (b.v. maximaal 1-2 mm)

De vraag is dus kan dit bijvoorbeeld met een stalen kokerprofiel van 6 x 6 cm en een materiaaldikte van 3 mm of moet dit zwaarder of kan het lichter?

Peter
Tekening_kokerlast.xls
(41 KiB) 220 keer gedownload

Berichten: 216

Re: Sterktebereking kokerprofiel

Belasting is symmetrisch en de hoekverdraaing bij de middelste ondersteuning =0. Voor de analyse kan je dan alleen het rechterdeel bekijken.

Voor
\(x_{max} = \frac{L\, \left(\15 - \sqrt{33})}{16}\)
, Met L=2500mm xmax = 1446 mm (dus niet 1250mm) is de maximale zakking (met x afstand van midden ondersteuning naar rechts)
\(f_{max}=\frac{L^4\, q\, \left(55\, \sqrt{33} + 39\right)}{65536.E.I}\)
.

Met E=210000n/mm2, (60*60*3) I=35.1.10^4mm4, L=2500mm, q=1.25N/mm:
\(f_{max}= 3.59 mm\)
. Dit is > de vereiste 1 mm. Voor 80*80*5 I=131.10^4mm4, L=2500mm, q=1.25N/mm:
\(f_{max}= 0.96 mm\)
.

Controle op sterkte:
\(\sigma_b = \frac{Mb}{Wb}\)
. Maximaal moment bij middelste steunpunt:
\(\sigma_b = \frac{L^2\, q}{8.Wb}\)
, Met Wb=32.9e3 mm^3:
\(\sigma_b = 29.7 \frac{N}{mm^2}\)
. Deze spanning moet lager zijn dan de toelaatbare materiaal spanning.

M.i. is 60*60*3 te licht voor de stijfheidsvoorwaarde. Toelaatbare spanning (inclusief veiligheidsfactoren is mij niet bekend).

Voor uiteindelijke implementatie zou ik wel bij een professioneel persoon te rade gaan.

Berichten: 4.502

Re: Sterktebereking kokerprofiel

Een paar korte opmerkingen: Je geeft een doorbuiging op van 1-2 mm op 2500 mm ...> = L/2500 - L/1250;in de bouwwereld is L/500 de limiet behoudens trillingssituaties waarbij een doorbuiging van vloeren max. 34 mm mag zijn onder vermelding van een trillingsgetal van 3-5 Hz.

Floatglas heeft een bruikbreeksterkte van (normatief) 100 N/mm2 en een druksterkte van 700-900 N/mm2 en de glasoverspanning is bij jouw constructie ca. 60 cm en plaatlengte (getaxeerd 250-300 cm ) of in 2-en gedeeld.

Bovendien staat de doorbuiging van het glas over het algemeen los van de doorbuiging van je gevraagde koker met overspanning van 250 mm omdat er aparte glasdrager om de 60 cm aanwezig zijn.

De rekenwaarde voor glas is normatie 9.7;dus toelaatbaar 10 N/mm2 = 100 kg/cm2 (wij rekenden vroeger met 60 kg/cm2)

Je kunt met deze normen dus de waarden vergelijken met die van hout.

Roberto kwam met 60 60 3 op een doorb. van 3.59mm = L/700 ;bij 80 80 5 doorb. van 0.96 mm = L/2500;de eerste lijkt me voldoende zoals je zelf al ( op de een of andere manier) berekende.

Ik zal mijn FORBAGO aan het werk zetten , ff w8tuh !

Hieruit volgen verschillende berekeningen,dus je kunt kiezen;mijn keus zou zijn 80.80.3 omdat het kg gewicht een geringe rol speelt in het totale object;lichte profielen krijgen bij ondeskundig transport of montage gauw een "opdonder" en dat zou hier gebeuren bij het monteren van het houtwerk (glasdragers) met ladderwerk tegen de balk!
Bijlagen
GLAS2.DOC
(1.94 KiB) 139 keer gedownload
GLAS1.DOC
(2.71 KiB) 155 keer gedownload

Reageer