[Scheikunde] Examenvraag

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

[Scheikunde] Examenvraag

Hallo,

Ik heb morgen examen bouwchemie en zit nog met enkele vragen die ik opgelost kan krijgen.

Kan iemand me helpen?

1.Vraag: Schrijf voor de volgende reactie in water: ammoniumsulfaat + kaliumhydroxide

de volledige molecuulreactie en de ionreacties.

Antwoord: Molecuulreactie

(NH4)2SO4 + 2KOH --> 2NH3 + 2H2O + K2SO4

Ionreactie

2NH4+ + SO4-² + 2K+ + 2OH- --> 2NH3 + 2H2O + 2K+ + SO4²-

Mijn vraag; vanwaar komen in godsnaam de dikgedrukte cijfers vandaan?

(ik weet dat de 2 delen gelijk moeten zijn aan elkaar maar waarom staat dat dan niet bij elk deeltje?)

2. Weet jij de formule van nylon? (ze vragen dat maar vind het nergens terug in mijn cursus)

3. Vraag: Bereken de concentraten in mol per liter van de nitraat ionen in een oplossing van 10 gram calciumnitraat in 3 liter water?

4. Vraag: Een kaliumhydroxide – oplossing met dichtheid d=1.220, bevat 23,38 massa % KOJ. Berekende concentratie in mol/l.

5. Vraag: Bereken de hardheid van water dat 127 mg/liter calciumionen en 15 mg/liter magnesiumionen bevat.

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: [Scheikunde] Examenvraag

vanwaar komen de dikgedrukte cijfers vandaan?
1 mol (NH4)2SO4 + 2 mol KOH --> 2 mol NH3 + 2mol H2O + 1 mol K2SO4

Het molecull (NH4)2SO4 bevat 2 groepen NH4.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: [Scheikunde] Examenvraag

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [Scheikunde] Examenvraag

Bieke... schreef:2. Weet jij de formule van nylon? (ze vragen dat maar vind het nergens terug in mijn cursus)

3. Vraag: Bereken de concentraten in mol per liter van de nitraat ionen in een oplossing van 10 gram calciumnitraat in 3 liter water?

4. Vraag: Een kaliumhydroxide – oplossing met dichtheid d=1.220, bevat 23,38 massa % KOJ. Berekende concentratie in mol/l.

5. Vraag: Bereken de hardheid van water dat 127 mg/liter calciumionen en 15 mg/liter magnesiumionen bevat.
Nylon is een verzamelnaam voor polyamides. Dat en meer specs kan je gewoon op wikipedia vinden bijvoorbeeld.

Hoe ver kom je zelf bij vraag 3-5 ?

3 & 4: Er staat een cursusje 'rekenen met molen' op deze site, neem die anders even door.

5: wat is de definitie van hardheid? En welke maat gebruik je, Duitse hardheid? Waarom kom je niet uit deze vraag?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer